Visma köper Agda och blir störst på löneområdet

Visma förvärvar programvaruföretaget Agda Lön AB och blir en av de största aktörerna även på löneområdet. Agda är ett av Sveriges äldsta företag inom HR och lön. 525 000 lönebesked produceras i deras lönesystem varje månad.

− Det här förvärvet stärker Vismas position som leverantör av programvarulösningar på HR- och löneområdena, samtidigt som det ökar vår förmåga och konkurrenskraft när det gäller att erbjuda ännu mer unika tjänster till kunder i Sverige och andra marknader. Det är resultatet av att vi nu blir marknadsledare på löneområdet både på den svenska privatmarknaden och övriga marknader i Norden. Vismas system kommer nu att producera 2,3 miljoner lönebesked varje månad, säger Vismas koncernchef Øystein Moan.

Skånskt familjeföretag
Agda Lön är ett familjeföretag med huvudkontor i Ängelholm samt kontor i Stockholm, Göteborg, Sundsvall och Piteå. Sedan starten 1978 har företaget vuxit så att det i dag har 125 anställda. Årsomsättningen det senaste verksamhetsåret uppgick till drygt 120 miljoner kronor. Kunderna finns hos cirka 5 000 svenska företag och organisationer.

− Vi tycker att det är mycket spännande att bli en del av Visma, som är en ambitiös och snabbt växande koncern med många typer av företag i flera länder. Vi ser fram emot att kunna skapa ännu större värden både för våra och Vismas kunder, som nu får tillgång till ett ännu bredare utbud av produkter och tjänster. Det gör det ännu enklare för dem att välja lösningar som passar deras verksamhet, säger Elisabeth Widegren, vd för Agda Lön.

− Vårt fokus kommer att ligga på att ytterligare stärka Vismas position inom områdena HR och löneadministration. Vismas nordiska ambitioner på de här områdena – i egenskap av samlad leverantör av programvara och tjänster – inspirerar Agdas ledning eftersom vi tror att denna strategi öppnar nya och spännande möjligheter både för kunderna och för Visma, säger Elisabeth Widegren.

Stabil marknadsledare
Uppköpet av Agda faller väl inom ramen för Vismas strategi att bli en stabil marknadsledare på HR- och löneområdet på befintliga och nya marknader. Vismas mål är att växa ytterligare I Sverige och förvärvet av Agda är en del av den strategin. Visma har i dag drygt 1 500 medarbetare I Sverige, vilket gör det till ett av landets största program- och tjänsteföretag. Samtidigt är koncernen störst i Norden på området.

− Förvärvet av Agda bidrar inte minst till att stärka vår position inom outsourcing, eftersom det ytterligare öppnar för tillämpningen av den bästa lösningen för våra kunder när det gäller att erbjuda tjänster på HR- och löneområdet. Agda är ett stabilt och välpositionerat företag, som länge hört till de marknadsledande i Sverige. Deras kundunderlag i kombination med Vismas utbud av tjänster och lösningar passar väl in i Vismas internationella strategi på löneområdet, säger Øystein Moan.

Fotnot: Företagsnamnet Agda har sitt ursprung från AllmännaGruppen (nuvarande Almega) inom Svenskt Näringsliv och Danska Arbetsgivarföreningen.

Øystein Moan, koncernchef i Visma, +47 920 80 000, oystein.moan@visma.com
Elisabeth Widegren, vd för Agda Lön AB, 0431-44 94 29, elisabeth.widegren@agda.se