Visma köper Lettlands största programföretag

Visma fortsätter sin expansion i Baltikum och gör sitt första företagsköp i Lettland. Genom att förvärva samtliga aktier i FMS Group får Visma drygt 30 procent av landets marknad för affärssystem.

FMS är Lettlands marknadsledande leverantör av programvara för ERP (Enterprise Resource Planning) och BI (Business Intelligence) samt för konsulttjänster på systemområdet. Företaget är landets största leverantör både till offentlig sektor och till större företag.

− Köpet av FMS ska ses som en del av Vismas tillväxtstrategi och vårt fokus på ERP- och BI-program. Vi har under lång tid tittat på flera olika möjligheter att växa på den baltiska marknaden och vi är mycket nöjda med att nu ha kommit överens med FMS, säger Vismas koncernchef Øystein Moan.

Redo för Baltikum
− Visma är redan på plats i grannlandet Litauen och vi är övertygade om att vår ökade närvaro öppnar nya möjligheter för oss att utvecklas i regionen. Norden och Baltikum är tätt sammanlänkade inom flera affärsområden och eftersom de baltiska staterna är med i EU finns det goda utsikter för ytterligare expansion – inte minst eftersom länderna också har god BNP-tillväxt.

− Vår ambition är att skapa ökad tillväxt och att Vismas starka portfölj av produkter och tjänster ska komma till god nytta på den baltiska marknaden. Därför är FMS ett viktigt förvärv med sina starka produkter, breda kundbas och mycket kompetenta medarbetare, säger Øystein Moan.

Nästan 200 anställda
FMS grundades för drygt 20 år sedan och har i dag 197 anställda. Huvudkontoret ligger i Lettlands huvudstad Riga.

− Vi har sett oss om efter en partner som kan hjälpa oss att växa och bidra med modern teknologi. Från den utgångspunkten tog vi för en tid sedan kontakt med Visma och vi är mycket nöjda med att nu ha kunnat träffa en överenskommelse. För FMS är det viktigt att bli en del av ett starkt nordiskt företag, som kan bidra till utvecklingen av FMS. Både vår ledning och våra medarbetare är starkt motiverade att bli en del av Visma, säger FMS koncernchef Janis Bergs.

Øystein Moan, CEO, Visma AS, +47 920 80 000