​Visma lämnar WeXO-projektet

Visma har beslutat att inte gå vidare med fastighetsprojektet WeXO i Växjö. Det planerade företagsklustret på I11-området i Växjö var från början ett initiativ som Visma initierade tillsammans med fastighetsbolaget Castellum.

– Nu har vi kommit så långt i det här projektet att vi tydligt ser att kostnaderna riskerar att bli för höga. Därför tar vi vårt ansvar gentemot våra kunder och medarbetare och väljer att inte gå vidare som partner i projektet, säger Charlotte von Sydow, vd för Visma Spcs.

WeXO är planerat att bli en 65 meter hög byggnad på det gamla regementsområdet I11 i Växjö. Fokus ligger på samverkan mellan företag inom digital innovation och arbetet har utgått från Växjös behov av att förse över 800 IT-bolag i kommunen med kompetens. Visma har från början varit en av de tilltänkta hyresgästerna i fastigheten, som planeras ha totalt 11 000 kvadratmeter kontorsyta.

Inför skrivningen av ett formellt bindande avtal har Visma nu utvärderat förutsättningarna noggrant och beslutat att inte gå vidare med WeXO-projektet.

– Vi förstår att beslutet väcker frågor, men vi gör bedömningen att risken med att gå vidare med projektet är för stor för vår del. Vi brinner för företagande och är övertygade om nyttan med modern teknik och erfarenhetsutbyte. Vi tror verkligen att WeXO är bra för Växjö och det lokala näringslivets utveckling och vi kommer att hylla projektet om Castellum väljer att driva det vidare utan oss, säger Charlotte von Sydow..

Vismas omkring 550 medarbetare har informerats om beslutet. Av dessa sitter cirka 500 medarbetare i Växjö.

För mer information, kontakta gärna:
Charlotte von Sydow, vd för Visma Spcs, 070-392 01 22, charlotte.von.sydow@visma.com
Jens Ahlstrand, tillförordnad HR-chef och projektansvarig på Visma Spcs, 070-279 30 78, jens.ahlstrand@visma.com
Johanna Stier, pressansvarig på Visma Spcs, 073-056 17 69, johanna.stier@visma.com

---------------------
Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med fler än 9 500 anställda, 1 000 000 kundavtal och en omsättning på 1 199 miljoner euro under 2018 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa.

Charlotte von Sydow

Vd på Visma Spcs