Visma och Liber bjuder lärare på inspiration

Skolan har en viktig roll när det gäller att ge unga människor kunskaper i företagande. Därför bjuder läromedelsförlaget  Liber och programleverantören Visma nu in lärare till inspirationskvällar i Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Förberedelserna för gymnasiereformen GY2011 är i full gång ute på skolorna. I det arbetet väcks en hel del frågor samtidigt som möjligheterna är många. Vårt bidrag är att ge lärarna inspiration och bra verktyg för att undervisa i entreprenörskap i den nya gymnasieskolan, säger Anette Citron, ansvarig för utbildningsområdet hos Visma Spcs.

Intressanta föreläsningar
De kostnadsfria inspirationskvällarna riktar sig främst till lärare som ska undervisa i företagande, entreprenörskap och ekonomi i den nya gymnasieskolan. Bland föreläsarna finns intressanta personer från Google, Handelshögskolan i Stockholm och mediebyrån Scream.

Visma Spcs har i flera år varit engagerat på utbildningsområdet, både genom ett aktivt stöd till Ung Företagsamhet och genom samarbeten med olika aktörer på utbildningsområdet. För många av dessa är det ofta en konkurrensfördel att kunna erbjuda eleverna ekonomiutbildning kopplad till de mest spridda programmen i arbetslivet.

Stora på företag och skolor
Åtta av tio högskolor och universitet, liksom gymnasieskolor över hela landet, använder därmed samma Visma-program i undervisningen som hälften av landets företagare gör i sin vardag.

Representationen i skolvärlden stöds även av samarbetet med bokförlaget Liber, som bland annat har läroböcker och övningsmaterial knutna till exempelvis bokföringsprogram från Visma.

– Samarbetet med marknadsledande läromedelsförlag gör att vi kan erbjuda lärare och elever en professionell pedagogisk helhetslösning väl anpassad till gymnasiekolans nya uppdrag på entreprenörsområdet, säger Anette Citron.

• Läs mer om inspirationskvällarna för lärare på www.liber.se/Kampanjer/Event/GymnasiumVuxenutbildning/Foretagsekonomiska-amnen/
• Följ undervisningsfrågorna på Facebook på www.facebook.com/vismaspcsundervisning

Liber AB, etablerat 1973, är Nordens största läromedelsförlag med utgivning som riktar sig till hela utbildningsmarknaden och till professionella yrkesutövare inom ekonomi, juridik, beskattning, medicin/vård, pedagogik, teknik och offentlig förvaltning samt mot allmänmarknaden kartor. Ägare sedan 2007 är Bridgepoint Capital Ltd. www.liber.se

För mer information kontakta
Anette Citron, ansvarig för utbildningsområdet hos Visma Spcs, 0470-70 61 32, anette.citron@visma.se

• gymnasieskola
  • gy2011
  • ung företagsamhet
  • entreprenörskap

Vismakoncernen är den ledande leverantören av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster, butiksdatalösningar, IT-projekt, anbud och upphandling. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 240 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Omsättningen uppgick 2010 till 4 168 miljoner norska kronor.