Visma ökar satsningen på mobila lösningar i handeln

Visma Retail fortsätter att satsa på mobilitet i detaljhandeln genom att förvärva Wallmob, ett företag med spetskompetens inom mobila kassa- och multikanallösningar.

− Vi går in i en spännande tid där det finns många innovativa lösningar för att stödja handelns utmaningar för att möta den moderna konsumentens behov. Kassalösningar i butiker står inför en mobil revolution, säger Peter Fischer, divisionschef för Visma Retail.

Förvärvet är det andra på kort tid i Visma Retails strategiska satsning på mobila lösningar i hela Norden. I november 2013 förvärvades Information Factory, som utvecklar och förvaltar interaktiva applikationer för detaljhandeln.

Framtidens kassalösningar
Med fokus på nöjdare butikskunder och verktyg för att stödja detaljister är Visma Retail starkt fokuserade på att utveckla lösningar och erbjudanden kring mobilitet både för detaljisten och konsumenten.

Wallmob utvecklar integration för multikanallösningar samt lösningar för mobile POS (Point of Sale), där en iPad eller iPod ersätter de klassiska, stationära kassaapparaterna. Lösningen fungerar som en ersättning eller komplement till butikens eller kedjans befintliga butiksdatalösning. Samtidigt kan lösningen integreras med befintliga e-handelslösningar, kundprofiler med mera.

Butiksexpediten kan genomföra ett köp var som helst i butiken och kunden behöver inte stå i kö. Wallmob har sin bas i Danmark med kontor i Vejle och Köpenhamn med kunder i Danmark, Norge, Sverige och Tyskland som exempelvis Jack & Jones, Selected och L’Oréal.

Innovation kring mobila lösningar
Som Nordens ledande leverantör av butiksdatalösningar vill Visma Retail visa vägen när det gäller mobila kassalösningar. Med lägre omkostnader, ökad flexibilitet och bättre kundupplevelse, i kombination med lösningens användarvänlighet och smidighet, är det ett vinnande koncept. Vid toppar kan butikerna med enkelhet ha fler kassor öppna.

− Wallmobs intuitiva verktyg och användargränssnitt tillsammans med Visma Retails långa erfarenhet och expertis inom butiksdata och detaljhandel ger en stark plattform för att driva lösningar kring mobilitet för handeln, säger Peter Fischer.

Ledande marknadsposition
− Vi är både hedrade och stolta över att Visma har valt att gå in i Wallmob som majoritetsägare i en tid när marknaden för nytänkande och innovation är avgörande för framtiden. Visma ger oss de muskler som behövs för att kunna ta en ledande marknadsposition i norra Europa och vi ser fram emot samarbetet, säger Ken Villum Klausen, vd för Wallmob.

För mer information kontakta
Peter Fischer, divisionschef för Visma Retail, +46 (0)70 350 61 16, peter.fischer@visma.se
Ken Villum Klausen, vd för Wallmob, +45 40 64 10 00, kvk@wallmob.com