Visma stärker satsningen på digitala produkter för regelefterlevnad genom förvärv av svenska Draftit

Visma köper aktiemajoriteten i legaltech-företagen Draftit och Draftit Privacy och stärker därmed satsningen på digitala produkter för lag- och regelefterlevnad. Draftits erbjudande är inriktat på molnbaserade verktyg inom områdena HR, lön, GDPR, skola och social omsorg. Företaget har drygt 3 000 kunder och har blivit listade som ett av “Veckans Affärers Superföretag” åtta av de tio senaste åren.

Draftit startades 2004 med målsättningen att hjälpa företag och organisationer att arbeta professionellt och proaktivt med lag- och regelefterlevnad. Draftit har sedan starten utvecklat en mängd verktyg som täcker flera områden och ökat digitaliseringen av processer och lärande inom området. I takt med allt fler lagkrav och ökade risker, i samband med till exempel sanktioner eller missnöje i sociala media, har marknadens intresse vuxit markant för företagets produkter.

– Draftit kommer att fortsatt vara ett självständigt bolag med samma strategi och organisation som tidigare. Vi kommer fortsätta vidareutveckla produkter och tjänster där vi kombinerar juridisk kompetens med digitala lösningar så att våra kunder kan hantera gällande lagar och regler på ett professionellt och kostnadseffektivt sätt. Med Visma i ryggen skapas ännu bättre förutsättningar för en fortsatt expansion, säger Per-Ola Rydgren, vd för Draftit.

Visma har följt Draftits utveckling under ett antal år och imponerats av hur väl företaget lyckats hjälpa sina kunder att effektivisera arbetet med att följa gällande lagar och regler, samt den tillväxt man därigenom har skapat.

– Vi ser tydligt det behov och den efterfrågan som finns på marknaden kring den här typen av produkter och tjänster och vi ser fram emot att bli en långsiktigt ägare som kan stödja Draftits vidare tillväxt och utveckling. Visma kommer kunna bidra med resurser och värdefull erfarenhet så att företaget kan utveckla och förbättra sitt produktutbud till både existerande och nya kunder, säger Steffen Torp, divisionschef för Visma Software International.

Om Draftit
Draftit bildades 2004. Bolaget har kontor i Malmö, Stockholm, Oslo, Karlstad och Arvika med knappt 80 anställda och cirka 95 miljoner SEK i omsättning. Mer än 3 000 företag, organisationer och kommuner använder Draftits molnbaserade produkter och tjänster inom områdena HR, GDPR, lön, skola och social omsorg.

För mer information, vänligen kontakta:
Steffen Torp, divisionschef för Visma Software International, +47 47 600 082, steffen.torp@visma.com
Per-Ola Rydgren, vd för Draftit, +46 736 237 909, peo.rydgren@draftit.se

• molntjänster
  • visma

---------------------
Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med fler än 10 000 anställda, 1 000 000 kundavtal och en omsättning på 1 199 miljoner euro under 2018 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa.