Visma stöder framtidssatsning på studentföretagare

Visma blir leverantör av ekonomiprogram till Student Business Challenge, ett nytt initiativ för att ge studerande vid högskolor och universitet möjlighet att starta och driva egna företag.

– Avtalet innebär att studentföretagarna får kostnadsfri tillgång till det programstöd de behöver för sina administrativa rutiner. Som marknadsledande aktör vill vi bidra till att förenkla för dem, samtidigt som de får en naturlig koppling till småföretagarnas arbetssätt, säger Rolf Dahlberg, vd för programföretaget Visma Spcs.

Student Business Challenge är en ny ideell förening, vars mål är att 12 000 studenter ska starta 5 000 företag de närmaste tio åren. I inledningsskedet bedrivs verksamheten vid tio av de största lärosätena i landet.

Företagande och studier
Konceptet går ut på att låta studenter starta, driva och vidareutveckla ett eget företag. Detta görs under ett läsår vid sidan om de vanliga studierna.

– Det första året är vår förhoppning att 100 företag ska startas och sedan anmälningsfönstret öppnades i höstas har vi redan 70 registrerade företag – både enmansföretag och sådana med flera delägare, berättar Camilla Ljunggren, vd för Student Business Challenge.

Stort intresse bland studenterna
Undersökningar som gjorts visar att det finns ett stort intresse för eget företagande bland högskolestudenter. I en nylig undersökning uppskattades antalet affärsidéer på högskolor och universitet till 159 000 och 65 procent av studenterna säger sig vara intresserade av att starta eget.

– Tyvärr förverkligas bara en bråkdel av affärsidéerna, närmare bestämt 0,15 procent. Men motståndet sitter inte hos studenterna. Istället är det bristande kunskaper om företagande som är hindret för mer än hälften av dem och det är det vi ska råda bot på, säger Camilla Ljunggren.

Genom att starta ett eget företag får studenterna möjlighet att använda sin teoretiska kunskap i praktiken, vilket efterfrågas inom många utbildningar. Konceptet ger även ökad kännedom om egna styrkor och svagheter, träning i problemlösning och praktisk erfarenhet av ledarskap och samarbete.

Koppling till näringslivet
Initiativet till satsningen på entreprenörskap i högskolemiljö kommer ifrån näringslivet, som vill att fler företag startas. Till utbildningskonceptet hör bland annat utbildningsmaterial, rådgivning ifrån näringslivet, mentorer från lärosätet, inspirationsföreläsningar och nationella tävlingar.

Visma Spcs är den ledande leverantören av ekonomiprogram till landets småföretagare och även den största aktören på utbildningsområdet. Nio av tio högskolor och universitet använder program från Visma. Dessutom finns programmen i sju av tio skolor som deltar i Ung företagsamhet.

– På det här sättet får tusentals studerande praktisk kunskap i hur man arbetar med bokföring och annan redovisning i arbetslivet – värdefull kompetens för framtida arbetsliv, säger Anette Citron, ansvarig för utbildningsområdet hos Visma Spcs.

Rolf Dahlberg, vd Visma Spcs, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Anette Citron, ansvarig skola och utbildning Visma Spcs, 0470-70 61 32, anette.citron@visma.se
Camilla Ljunggren, vd Student Business Challenge, 0734-39 39 62, camilla@businesschallenge.se

• universitet
  • skola
  • enskild firma

Vismakoncernen är Nordens ledande leverantör av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster och butiksdatalösningar. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 220 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Läs mer på visma.se.