Visma storsatsar på lösningar för inköp och upphandling

Som ett led i Vismas satsning på kompletta lösningar för inköp och upphandling har Visma köpt OPIC, ett av Sveriges största företag på området. Med en omsättning på drygt 60 miljoner kronor blir OPIC-koncernen nu en del av Vismas redan väl etablerade verksamhet.

– Kompletta och effektiva lösningar för inköp och upphandling är ett mycket viktigt område för oss, eftersom vi ser en betydande potential på det här området – inte minst för nordiska verksamheter – som kan göra besparingar både i själva processen och i form av bättre inköpspriser. För oss i Visma är det därför viktigt att vidareutveckla satsningen på det här området, både organiskt och strukturellt. Som ett led i detta har vi också etablerat ett eget affärsområde i Visma för den här typen av lösningar, vilket visar att vi menar allvar och att vi ser en stor potential, säger Vismas koncernchef Øystein Moan, och tillägger:

– Det här förvärvet gör oss till en ännu starkare leverantör av effektiva internetlösningar för inköp och anbud till både privata och offentliga verksamheter. Produkter och tjänster som effektiviserar och förenklar inköps- och anbudsprocesserna hos våra kunder är absolut ett prioriterat satsningsområde för oss, påpekar Øystein Moan.

Ledande svensk expert
OPIC är Sveriges ledande expert på affärsrelationer mellan offentliga inköpare och deras leverantörer. Sedan starten 1999 har företaget vuxit till en koncern med drygt 70 anställda fördelade på kontor i Linköping, Stockholm, Halmstad och Vilnius i Litauen. 2009 omsatte koncernen mer än SEK 60 miljoner, vilket representerade en ökning på hela 28 procent jämfört med året innan.

– Vi har haft god lönsamhet hela vägen medan vi har vuxit till att bli marknadsledare i Sverige. För att kunna ta nästa stora steg mot en internationell marknad behöver vi en industriell partner som är tillräckligt stor för att stödja den utvecklingen. Som Nordens ledande leverantör av programvara och tjänster för ekonomi och administration är Visma just detta. Visma har den marknadsposition och den infrastruktur som krävs för att vi ska kunna utveckla oss på det sätt vi önskar, säger Kenth Ericson, en av grundarna i OPIC och VD under stor del av bolagets historia.

Brett utbud av tjänster
OPIC har ett brett utbud av tjänster som hjälper köpare med anbudsförfrågningar och säljare med att leverera erbjudanden. Verksamheten består av fyra affärsområden: informationstjänster, utbildning, konsulttjänster och lösningar för upphandling.

– Avtalet med Visma ger oss ännu bättre förutsättningar för att förverkliga vår framtidsstrategi, samtidigt som det också skapar nya utvecklingsmöjligheter för både medarbetare och kunder, säger nuvarande koncernchefen i OPIC, Daniel Eriksson.

Øystein Moan, koncernchef i Visma, +47 920 80 000, oystein.moan@visma.com
Daniel Eriksson, koncernchef i Opic, +46 134 747 509, daniel.eriksson@opic.com

• leverantör
  • inköp
  • upphandling
  • offentlig upphandling
  • anbud

Visma ger små och stora företag, handel, offentlig verksamhet, organisationer och föreningar effektiva lösningar för ekonomisk administration och verksamhetsstyrning. Vismakoncernen har 3.500 anställda i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Holland och Rumänien. I Sverige sysselsätts 1.000 personer.