Visma tecknar strategiskt serviceavtal med KF

Visma har tecknat ett 60 månaders strategiskt samarbetsavtal med KF avseende leverans av kassahårdvara och service. Leveransen omfattar utbyte, förvaltning och service av cirka 2 000 kassapunkter i kedjorna Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära samt Coop Bygg med möjlighet för KF:s övriga detaljhandelsföreningar att ansluta sig. Avtalet trädde i kraft den 1 januari 2012 och kompletterar den befintliga leveransen av butiksdatalösning och tjänster.

Samarbetet inleds med ett omfattade byte av cirka 700 kassapunkter under första kvartalet. Resterande kassaplatser ska vara utbytta på 18 månader. Hårdvaruleverantörer är Vismas partners IBM och Motorola. Serviceorganisationen Visma EssCom, med ett 20-tal kontor ute i landet, kommer att sörja för bästa möjliga service till KF:s butiker.

– Vi har sedan många år tillbaka ett samarbete med KF som har ett tydligt fokus mot smartare kedjedrift och effektivisering. Det nya avtalet är ett viktigt steg på vägen och innebär att butiks- och HK-personal kan fokusera på sin kärnverksamhet, medan Visma tar ansvar fullt ut för kassaplatsen. Inget krångel med mellanhänder och flera leverantörer för att hantera den affärskritiska kassan, säger Peter Fischer, divisionschef för retaildivisionen i Visma.

– Vi är mycket nöjda med att få på plats en tjänsteleverans med hjälp av mycket professionella och dedicerade partners för en så viktig funktion som kassaplatsen. En utmärkt teknisk plattform, med hög tillgänglighet är en viktig del i vårt arbete att utveckla kundnöjdheten, säger Johnny Capor, CFO KF.

Henrik Larsson, vice vd/Director of Sales, Visma Retail +46 730 57 02 22 henrik.larsson@visma.se
Liselotte Andersson, CIO Coop Butiker och Stormarknader +46 70 643 28 26, liselotte.andersson@coop.se