VITALS LÖSNINGAR FÖR ”SMART CARE” VÄLJS AV NACKA KOMMUN

VITAL Integration har tillsammans med Tieto tecknat avtal med Nacka kommun om att leverera digitala lösningar och hjälpmedel inom den kommunala vård-/och omsorgen.

Målet är att genom digitalt stöd ge Nacka kommuns invånare i behov av vård och omsorg ökad trygghet, ökad självständighet med bibehållen integritet och högre livskvalitet.

Nacka kommun ser välfärdsteknik som funktionstjänster och inte som enskilda produkter. Dessa funktionstjänster är välfärdsinfrastruktur, digital tillsyn, mobila positioneringslarm och kognitiva stödsystem (ex påminnelser mm).

Dessa funktionstjänster levereras genom VITALS plattform för Smart Care (VSOP).

VITAL Integration blir Nacka Kommuns välfärdsoperatör, med ansvar för tjänstepaketering, larmhantering och integrationer mellan alla inblandade parter.

Detta innefattar ett aktivt samarbete med flera branschledande företag, såsom TIETO, MITEL Sverige, SOS Alarm, RISE, Tele2, Net1, för att nämna några.

– Nacka kommun vill ge sina medborgare en trygg och säker tillvaro där de själva har kontroll över de tjänster de behöver. Avtalet innebär att vi får tillgång till modern välfärdsteknik samtidigt som individen och dess anhöriga får den flexibilitet och valmöjlighet som de förtjänar, säger Jonas Ek, projektledare välfärdsteknik, Nacka kommun.

Tieto och VITAL Integration har en gemensam vision om framtidens välfärdsteknik. Moderna verktyg och tjänster effektiviserar arbetsprocesser och minskar ledtider för invånarna i kommunen. Digital tillsyn ökar tryggheten, ger personalen en bättre insikt i händelseförloppen mm. Tillägg som digitala lås kortar ner ledtider och ger en ökad trygghet för individer med bättre möjligheter till uppföljning.

För mer information, kontakta:

David Rodriguez, VITAL
Tel: 0723-944 419, E-post: david@vitalint.se