Elever på Vittra Kungshagen vann kunskapstävling

När Sörmlands Sparbank i samarbete med Friends och NE.se anordnade tävlingen Kunskapsdagarna för trettonde året i rad var klass S1a i årskurs sju på Vittra Kungshagen en av vinnarna. Tävlingen bestod av tio grenar som testade elevernas samarbete och faktakunskaper.

29 klasser i årskurs sju från olika skolor i Nyköping delades upp i tre grupper och tävlade mot varandra inom gruppen. Vinnarna i respektive grupp fick 10 000 kronor till en pedagogisk resa. Tävlingsgrenarna var varierade, till exempel att kunna sätta ut länder på en blindkarta, bollkastning, och att memorera 31 föremål på 1 minut.

-Det var roligt och häftigt att se mina elever samarbeta och lösa problem gemensamt. Deras paradgren var geografin, där de skulle markera alla länder i Sydamerika och Europa på en karta. På tio sekunder blev de klara med Sydamerika, och på totalt 25 sekunder lyckades de sätta samtliga länder på rätt plats, berättar Daniel Brokvist, ansvarspedagog för S1a.

Var klassen ska åka med hjälp av vinstpengarna har de inte bestämt ännu.

-De funderar på Tom Tits i Södertälje, men de kanske sparar pengarna för att kunna åka på en större resa i nian, säger Daniel Brokvist.

Några av eleverna i S1a har gått i samma klass sedan årskurs sex, men hela gruppen har bara gått tillsammans sedan terminsstarten.

-Man märker redan att den här klassen har en väldigt stor drivkraft och att de kan fokusera när det krävs. Till tävlingen hittade eleverna på en slogan ”Vi är inte klassen som låter mest, men vi är de som tänker bäst”, och den vill de behålla även framöver, berättar Daniel Brokvist.

• academedia
  • grundskolan