Vittra Vallentuna fick SIQ:s kvalitetsutmärkelse Bättre Skola

Vittra Vallentuna är en av tre skolor som idag fick SIQ:s kvalitetsutmärkelse Bättre Skola. Ceremonin ägde rum på Rikskonferens Bättre Skola som just nu arrangeras i Stockholm. De andra två verksamheterna som fick utmärkelsen var Heldagsskolan Rullen och Framtidskompassen.

– Jag är oerhört glad och stolt över det här priset. Jag vet att det är en utmärkelse, fast det är en tävling också. Och idag känner jag mig som en vinnare, sa Vittra Vallentunas rektor Elin Möller när hon gick upp på Folkets Hus i Stockholms scen för att ta emot utmärkelsen.

I domarkommittén satt bland andra Helene Öberg, statssekreterare hos utbildningsminister Gustav Fridolin, Matz Nilsson, ordförande i Sveriges skolledarförbund, Emil Gustavsson, ordförande i Sveriges Elevkårer och Bo Jansson, förbundsordförande i Lärarnas Riksförbund. Bland de nominerade verksamheterna fanns även huvudmännen Pysslingen Förskolor och LBS Kreativa Gymnasiet. LBS fick ett av två erkännanden som delades ut, för sitt framgångsrika kvalitetsarbete.

Efter ceremonin presenterade Elin Möller den kvalitetsresa som Vittra Vallentuna gjort de senaste åren – som inte minst avspeglar sig i skolans resultat.

– När jag började som rektor på skolan för tre år sedan behövde vi sätta en ”bottenplatta”. Med det menar jag att vi behövde skapa en prestigelös organisation där vi hela tiden jobbar med gemensamma värderingar och ett förtroende på alla nivåer och i alla led. Mellan elever, lärare, skolledning och föräldrar.

Hon lyfter särskilt fram kontinuitet och tydlighet som viktiga begrepp i skolans kvalitetsarbete.
– Det måste finnas ett tydligt syfte med allt man gör som både lärare, elever och föräldrar är med på. Alla behöver förstå vad vi gör, när vi gör det och hur vi genomför det.

Elin Möller berättade också om den systematik som alla Vittra-skolor jobbar utifrån – regelbundna uppföljningar var sjätte vecka.

– Då får vi möjlighet att stanna upp och diskutera i arbetslagen och verkligen analysera hur vi ligger till. Vad behöver vi göra för att möta eleverna och hur ska vi framöver fördela våra resurser så det blir så bra som möjligt? En elevgrupp kanske är i behov av att vi tillfälligt lägger lite extra krut på dem. Det här systemet gör också att vi har full koll på elevernas kunskapsutveckling, ingen ska hamna mellan stolarna, sa Elin Möller.

• academedia
  • kvalitet
  • siq
  • vallentuna