Vöfab säljer kommunhuset i Växjö till Växjöbostäder

Vöfab har gjort en utvärdering av inkomna anbud för köp av fastigheten Ansgarius 15, nuvarande kommunhus och Vöfabs kontor. Valet föll på Växjöbostäders anbud. Parterna kommer därmed att teckna en avsiktsförklaring om bostäder i nuvarande kommunhus.

I samband med att beslut togs i kommunfullmäktige att bygga nytt stads- och stationshus i Växjö beslutades också att nuvarande kommunhus ska säljas. Vöfab gick ut med försäljningen av fastigheten i december månad. Anbudstiden gick ut den 20 januari 2018.

Idag har Vöfabs styrelse beslutat att ge styrelseordförande och VD i uppdrag att teckna en avsiktsförklaring med Växjöbostäder om försäljning av nuvarande kommunhus och Vöfabs kontor. Planen är att Växjöbostäder ska skapa nya bostäder på fastigheten.

”Av de sex anbud som kom in valde styrelsen att gå på den budgivare som hade högsta budet, och det var Växjöbostäder, säger Pierre Wiberg, ordförande i Vöfabs styrelse.”

För mer information kontakta:
Pierre Wiberg, ordförande i Vöfabs styrelse, tel. 070-557 11 39
Christer Carlsson, VD Vöfab, tel. 0470-411 14

• Växjö

Vöfab är ett kommunalt fastighetsbolag som äger och förvaltar lokaler såsom skolor, förskolor, kontor och kultur- och idrottsarenor i Växjö stad. Vi äger cirka 130 fastigheter i varierande ålder och standard och har under de senaste tio åren utvecklats från att vara en fastighetsförvaltare till att också bli en stor byggherre. Vi har många spännande projekt igång både i vårt befintliga fastighetsbestånd och nybyggnationer.

I genomsnitt vistas cirka 25 000 människor i alla åldrar dagligen i våra fastigheter. Vårt syfte är därför att skapa miljöer för människor att växa i genom livet.

Christer Carlsson

Presskontakt Vd 0470-411 14