Årets talare: ”Det kommer bli turbulens”

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2020 07:50 CET

Kjell A. Nordström tilldelas Årets talare i kategorin Hederspriset.

​Det var igår kväll som Kjell A. Nordström fick emot Hederpriset på Berns i Stockholm vid årets Talargala, som arrangeras av Talarforum. Motiveringen lyder: “Årets Hederspristagare banade vägen och visade att även föreläsare från ett litet kallt land långt upp i norr kunde vara internationella talarstjärnor i världsklass. Kjell A. Nordström har flera gånger om toppat listorna på de mest efterfrågade talarna i näringslivet runt om i världen. Med en internationell boksuccé i bagaget, banbrytande innehåll och en fantastisk retorik och karisma, tog han föreläsarvärlden med storm.”

Kjell A Nordström är ekonom, föreläsare och författare och har tidigare arbetat som forskare och lärare vid Institute of International Business vid Handelshögskolan i Stockholm.

”Kjell är en av få, om inte den ende, svenska talare som har rest runt jorden och föreläst på riktigt stora scener i så många olika sammanhang”, säger Karoline Kjellstedt, ansvarig på Speakersnet, som är Nordströms management och som arbetat med honom i över tjugo år.

Kjell A. Nordström har stått på samma scen som Mike Tyson i Ukraina och har fyllt ishallar i Kazakstan. Han har hängt med Richard Branson. Han har coachat Petter Stordalen.

Kjell blev känd som en av de ledande forskarna på multinationella företag och den globala marknaden. Han har fungerat som rådgivare och konsult till flera multinationella företag, men också ett flertal nordiska företag.

Genombrottet kom 1999 med succéboken Funky business (skriven tillsammans med Jonas Ridderstråle). Boken gavs ut parallellt på svenska och engelska på förlaget Bookhouse, och nådde snabbt stora internationella framgångar. Totalt har den översatts till 39 språk och sålts i drygt 1 miljon exemplar.

”Kjell är en legend”, säger Tobias Nielsén, som är vd för Volante-koncernen där Speakersnet och Bookhouse ingår. ”De flesta förstår inte hur stor han är. Han är den internationella talarbranschens Björn Borg, med skillnaden att han fortfarande är igång på minst lika hög nivå.”

För Kjell A. Nordström som forskat och levt i ett flertal länder, är det en period av eftertanke. Från att ha inte bara sett, utan bidragit till en frihetsvurm från och med 1990-talet, pratar han nu om en Aladdin-effekt.

“Jag hävdar att vi släppt ut fyra andar ur fyra olika flaskor. Vi får lära oss leva med dessa fundamentala krafter som styr vår tid och vår värld. Sverige och Norden är inget undantag. Däremot är vårt lilla hörn av världen på många sätt bättre rustade än de flesta av världens ungefär två hundra länder. Men det kommer vara läge att spänna fast sig. Det kommer bli turbulens.”​

Volantes vision är att göra världen lite klokare och roligare. Det försöker vi uppnå genom att sprida idéer, kunskap och berättelser. Man kan beskriva oss som ett bokförlag och en agentur hos oss finns Nobelpristagare, hyllade forskare, föreläsare, tänkare och författare som vill göra skillnad.

Speakersnet ingår i koncernen. Volante driver också Gamla stans bokhandel på Stora Nygatan 7 i Stockholm.

Presskontakt: Matilda Berg, 070-735 38 09

Kommentarer (0)