2009 – ett rekordår för Volkswagen-koncernen

• Leveranserna ökade med 1,1 procent till 6,29 miljoner bilar
• Världsmarknadsandelen steg till 11,4 procent (2008: 10,3 procent)
• Märket Volkswagen ökade sina leveranser med 7,8 procent till 3,95 miljoner bilar
• I Sverige ökade marknadsandelen till 21,38 procent (2008: 21,31 procent)

Volkswagen-koncernen slog ett nytt rekord under 2009 med 6,29 miljoner levererade bilar (2008: +1,1 procent). Detta ska jämföras med världsmarknaderna som gick ned med 6 procent. I en tuff världsekonomi ökade koncernen sin marknadsandel till 11,4 procent (10,3 procent 2008).

- Volkswagen-koncernens produktoffensiv fortsatte under 2009. Med innovativa och miljöanpassade bilar, överträffade koncernen 2008 års leveranser trots tuffa förhållanden. Vi har stärkt vår ställning tack vare detta leveransrekord, säger Christan Klingler, executive vice president, och ansvarig för marknad och försäljning inom koncernen.

Enligt Christian Klingler kommer 2010 att bli ännu ett år fyllt av utmaningar.

- Det finns inga signaler om en kraftigare återhämtning av den globala bilmarknaden. Tillväxtmarknader som Kina och Brasilien kommer dock att fortsätta att ha en uppåtgående trend. Tack vare vår starka närvaro på de marknaderna räknar vi med att var delaktiga i den vändning som vi ändå kan förvänta oss.

Volkswagen-koncernen rapporterar om en lyckad försäljningssituation på alla sina tre största marknader under 2009. I Kina ökade leveranserna med 36,7 procent till 1,4 (1,03) miljoner bilar. På den tyska marknaden ökade koncernens märken till 1,24 (1,06) miljoner bilar. I Brasilien kunde koncernen notera en ökning på 8,7 procent till 688 300 (633 300) bilar.

Koncernen ökade även sin andel på den svenska marknaden, som totalt gick ned med 16 procent. Under 2009 levererades där 45 647 (54 135) personbilar vilket bidrar till en marknadsandel på 21,38 (21,31) procent. Utöver detta levererade man 7 901 (12 151) lätta transportbilar.

- Vi har tagit andelar av marknaden och när den nu ser ut att vända så går vi in i 2010 med ett mycket bra utgångsläge. Våra orderböcker är fyllda samtidigt som vi har många viktiga nyintroduktioner under det kommande året. Det gör att vi tror att 2010 har alla förutsättningar att bli ett mycket bra år för oss på den svenska marknaden, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige.

Globalt kunde märket Volkswagen rapportera ett nytt rekordår, efter att ha ökat leveranserna med 7,8 procent till 3,95 (3,67) miljoner bilar. Skoda och Audi gick också bättre än totalmarknaden under 2009. Tjeckiska Skoda levererade 684 200 (674 500 +1,4 procent) bilar under förra året. Audis leveranser var bättre än förväntat. Under 2009 levererades 949 700 (1,003 miljoner, -5,4 procent) Audi-bilar på världsmarknaderna.

SEAT levererade 336 600 (368 100, -8,6 procent) bilar under 2009. Här var effekterna av den kraftiga nedgången i den spanska bilmarknaden särskilt tydliga.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2009 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 46 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 21,4 procent av den svenska bilmarknaden. Dessutom sålde man 7 900 lätta transportbilar. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 6,3 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2009.