Audi får en förstärkt roll i Volkswagen-koncernen

Audi får en förstärkt roll i Volkswagen-koncernen

Audi kommer med sin nya VD Markus Duesmann att leda forskning och utveckling inom Volkswagen-koncernen. Volkswagen AG planerar att ta över 0,36 procent av Audis fria aktier. Volkswagen AG är för närvarande majoritetsägare och innehar cirka 99,64 procent av AUDI AG:s tecknade aktiekapital.

• VD för Volkswagen AG, Herbert Diess: "Vi samlar våra styrkor för en konkurrenskraftig position"
  • Audi kommer med sin nya VD Markus Duesmann att leda forskning och utveckling inom Volkswagen-koncernen
  • Koncernens Car.Software-organisation koncentreras till Ingolstadt
  • Volkswagen AG planerar att ta över samtliga Audi-aktier genom en ”squeeze-out” (tvångsinlösen av minoritetsaktier) enligt tysk aktiebolagslag
  • Resolution om ”squeeze-out” vid årets årsstämma i AUDI AG, som kommer att skjutas upp till juli eller augusti 2020

Volkswagen AG stärker Audis roll i koncernen. För detta ändamål kommer Audi, som leds av sin nya VD Markus Duesmann, att ta över ledningen för forskning och utveckling inom varumärkesalliansen. Dessutom ska Car.Software-organisationens arbete koncentreras till Ingolstadt. Inom ramen för en mer effektiv styrning planerar Volkswagen AG att ta över 0,36 procent av Audis fria aktier. Volkswagen AG är för närvarande majoritetsägare och innehar cirka 99,64 procent av AUDI AG:s tecknade aktiekapital.

Volkswagen-koncernen svarar ännu mer proaktivt på utmaningarna med transformationen, med en optimal positionering och effektiva strukturer.

Herbert Diess, VD för Volkswagen AG och ordförande i styrelsen för AUDI AG, sade:

– Med tanke på den starka dynamiken i förändringarna som sker i vår bransch samlar vi våra styrkor i Volkswagen-koncernen och positionerar oss för att vara konkurrenskraftiga i framtiden. Framöver kommer varumärket Audi med Markus Duesmann som ny VD att ta över ledningen för forskning och utveckling inom Volkswagen-koncernen och därmed snabbt ta tekniskt ledarskap.

Med anledning av uppstarten för den nya elektriska PPE-plattformen, ska Ingolstadt också bli organisatoriskt centrum för koncernens nya Car.Software-organisation. Det nybildade företaget centraliserar verksamheten för utveckling av mjukvara på de olika platserna i Volkswagen-koncernen. Målet är att öka den interna utvecklingen av bilprogramvara till minst 60 procent fram till 2025.

Som en del av omfördelningen av kompetenser och ansvarsområden planerar Volkswagen AG en ”squeeze-out” enligt tysk aktiebolagslag för att öka sitt aktieinnehav i Audi från nuvarande 99,64 procent till 100 procent. För detta ändamål har Volkswagen AG idag till AUDI AG ställt en begäran om överlåtelse av minoritetsaktier enligt vilken en ”squeeze-out” enligt tysk aktiebolagslag ska slutföras genom resolution vid årets årsstämma i AUDI AG. Mot bakgrund av detta kommer årsstämman i AUDI AG att skjutas upp till ett datum i juli eller augusti 2020.