Fem stjärnor till nya Tiguan i Euro NCAP

Fem stjärnor till nya Tiguan i Euro NCAP

Nya Tiguan har fått toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krävande säkerhetstester. Det gör den senaste generationen av Volkswagens populära SUV till en av marknadens säkraste bilar.

Euro NCAP (EuropeanNew CarAssessmentProgramme) är en oberoende europeisk konsumentskyddsorganisation. Antalet stjärnor i testerna ses som den viktigaste standarden för fordonssäkerhet. Den övergripande bedömningen av säkerheten bestäms av resultaten i fyra olika delmoment: passagerarskydd för vuxna, passagerarskydd för barn, skydd för fotgängare och förarassistanssystem.

I år har förutsättningarna för testerna blivit ännu tuffare − nya Tiguan passerade dem med utmärkta resultat och kan stoltsera med full pott: fem stjärnor. Detta tack vare sina innovativa säkerhets- och förarassistanssystem, sin robusta och optimerade karosstruktur, sin effektiva kombination av bilbälten, säten och krockkuddar samt optimerade nackskydd som minimerar risken för pisksnärtskador vid en påkörning bakifrån. I de omfattande krocktesterna för vuxna uppnådde nya Tiguan enastående 96 procent av högsta möjliga poäng.

Ett utmärkt resultat − 84 procent av högsta möjliga poäng – uppnåddes även för bilens barnsäkerhet. Tack vare ISOFIX barnstolsfästen inklusive Top Tether i baksätet och bältessträckare i baksätet, är barn mycket väl skyddade i händelse av en frontal- eller sidokollision.

Nya Tiguan är utrustad med de senaste och mest innovativa förarassistanssystemen för att ge maximal säkerhet. Med 69 procent av högsta möjliga poäng klarade nya Tiguan detta moment med god marginal. I momentet fotgängarskydd fick Tiguan resultatet 72 procent.

Bland standardutrustningen finns exempelviselektronisk stabilitetskontroll (ESC) inklusive ABS med bromsassistent, den adaptiva farthållaren ACC medFront Assist (omgivningsövervakning) inklusive City Emergency Brake (autobroms) och nyheten Pedestrian Monitoring. Om det kamera- och radarbaserade systemet upptäcker att en person går ut i vägbanan varnas föraren. I det andra steget bromsar systemet bilen. Vid en eventuell kollision med en fotgängare eller cyklist höjs motorhuven upp med hjälp av pyroteknisk mekanik. På så sätt ökas avståndet från den hårda motorn vilket reducerar risken för allvarliga huvudskador.

Nya Tiguan har som standard även Lane Assist (filhållningsassistent). Detta är ett kamerabaserat assistanssystem som varnar för och automatiskt motstyr om föraren lämnar körfältet utan att slå på körriktningsvisaren och på så sätt inleder ett oavsiktligt körfältsbyte. Andra exempel på standardutrustning är trötthetsvarnaren, det proaktiva passagerarskyddssystemet Pre-Crash, den automatiska multikollisionsbromsen och den automatiska helljusregleringen Light Assist.

Mer information

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram:www.instagram.com/volkswagensverige

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.