Framgångsrikt första halvår för Volkswagen AG

Framgångsrikt första halvår för Volkswagen AG

Volkswagen-koncernen rapporterar ett framgångsrikt första halvår med kraftigt ökad omsättning till 108,8 miljarder euro (98,8 miljarder euro), och ökat rörelseresultatet före finansiella poster till 7,0 miljarder euro (6,2 miljarder euro).

Strukturförändringar inom lastbilsverksamheten ledde till ett rörelseresultat efter finansiella poster på 6,8 miljarder euro (6,2 miljarder euro). Avkastningen på försäljningen var fortsatt stabil på 6,3 procent (6,3 procent). I gruppens rörelseresultat och omsättning är aktiviteterna i de kinesiska joint venture-bolagen borträknade.

- Vårt resultat för första halvåret visar att Volkswagen är mycket väl positionerat i en allt svårare marknad och att vi har ett attraktivt produktprogram, säger Martin Winterkorn, koncernchef hos Volkswagen AG.

- Vi följer med stort intresse de globala makroekonomiska trenderna, särskilt där det finns osäkerheter som i Kina, Brasilien och Ryssland.

Märken och marknader

De globala bilregistreringarna ökade under januari-juni 2015. Men trenderna i de olika regionerna varierar. Tillväxten styrdes av Asien-Stillhavsregionen, Nordamerika och Västeuropa, medan Sydamerika och Östeuropa noterade minskningar, i vissa fall omfattande sådana.

Rörelseresultatet för Volkswagen Personbilar steg till 1,4 miljarder euro (1,0 miljarder euro) tack vare ökad omsättning och optimering av kostnader, samt positiva valutaeeffekter. Dock var marknaderna i Sydamerika och Ryssland negativa faktorer, även om där också kan noteras positiva effekter från effektiviseringsprogram. Rörelsemarginalen steg till 2,7 procent (2,1 procent).

Audis rörelseresultat steg till 2,9 miljarder euro (2,7 miljarder euro) tack vare försäljningsökningar och positiva växelkurseffekter – dess rörelsemarginal uppgick till 9,8 procent (10,0 procent). Stora investeringar i nya produkter och teknik, liksom expansion av det internationella produktionsnätverket, vägs också in i resultatet.

Rörelseresultatet för ŠKODA ökade till 522 miljoner euro (425 miljoner euro), främst tack vare mixeffekter, fördelaktiga växelkurser och minskade materialkostnader. Rörelsemarginalen uppgick till 8,1 procent (7,1 procent).

SEAT fortsatte sin positiva trend och ökade sitt resultat till 52 miljoner euro (förra året blev det en förlust på 37 miljoner euro). Skälet till detta var framförallt ökade volymer, positiva valutaeffekter och optimering av kostnaderna.

Bentley stod för ett rörelseresultat på 54 miljoner euro (95 miljoner euro) till följd av minskad försäljning och högre kostnader.

Porsches rörelseresultat steg till 1,7 miljarder euro (1,4 miljarder euro) och märkets rörelsemarginal blev 15,7 procent (17,1 procent). Positiva volymer och valutaeffekter hade större betydelse än negativ påverkan av mix, ökade strukturkostnader och högre utvecklingskostnader.

Volkswagen Transportbilar är mitt i en förnyelse av sitt produktprogram och stod för ett rörelseresultat på 268 miljoner euro (280 miljoner euro). Rörelsemarginalen uppgick till 5,1 procent (5,9 procent).

Scania genererade ett rörelseresultat på 503 miljoner euro (476 miljoner euro) och en avkastning på försäljningen på 9,7 procent (9,4 procent). MAN noterade ett rörelseresultat på 185 miljoner euro (222 miljoner euro) och en avkastning på försäljningen på 2,8 procent (3,3 procent).

Rörelseresultatet hos Volkswagen Financial Services uppgick till 970 miljoner euro (776 miljoner euro). Avkastningen på försäljningen blev 7,5 procent (7,4 procent). Antalet nya kontrakt worldwide steg med 6,4 procent till 2,5 miljoner på årsbasis.

Framtidsutsikter

Koncernchef Martin Winterkorn anser att Volkswagen-gruppen är väl positionerad inför framtiden:

- Vi erbjuder en omfattande bredd vad gäller attraktiva, miljöanpassade, avancerade och högkvalitativa bilar. Volkswagen-gruppens märken kommer att fortsätta sin produktoffensiv under 2015 och därmed modernisera och expandera sitt erbjudande genom nya modeller.

Volkswagen-koncernen förväntar sig att utleveranserna till kunder kommer att ligga stabilt i nivå med förra året – detta i en fortsatt tuff marknad. Beroende på ekonomiska förutsättningar förväntas 2015 års omsättning för Volkswagen-koncernen och dess affärsområden att öka med upp till fyra procent jämfört med motsvarande period förra året. Dock måste den ekonomiska utvecklingen i Latinamerika och Östeuropa följas noga vad gäller den tyngre fordonssidan.

När det gäller gruppens rörelseresultat förväntar sig Volkswagen en fortsatt avkastning på försäljningen på mellan 5,5 procent och 6,5 procent under 2015. När det gäller personbilssidan förväntar man sig en avkastning på mellan 6,0 och 7,0 procent och sett till den tyngre fordonssidan är en avkastning på mellan 2,0 och 4,0 procent att förvänta. För Financial Services förväntar sig Volkswagen ett rörelseresultat i nivå med föregående år.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2014 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 81 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,7 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 13 000 lätta transportbilar vilket är 31 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2014.

Volkswagen Group Sverige är ett helägt dotterbolag till Europas största bilproducent Volkswagen AG. Volkswagen Group Sverige är den största bilimportören på den svenska marknaden och har sitt huvudkontor i Södertälje. Gruppen marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT, VW Transportbilar och Porsche.