Fyra Volkswagen på startlinjen i sydamerikanskt "Dakar-rally"

Fyra Volkswagen på startlinjen i sydamerikanskt "Dakar-rally"

En ny kontinent - och en ny utmaning: den 3 januari startar det legendariska Dakar-rallyt. Men efter 29 år i Afrika blir det nu Sydamerika som blir platsen för rallyt. Med på startlinjen i Buenos Aires finns fyra Volkswagen Race Touareg 2.

2009 års Dakar-rally går över 15 etapper genom Argentina och Chile - från Atlanten till Stilla Havet och tillbaka. De tävlande ekipagen möts av extrema förhållanden med hetta, kyla och höga höjder.

För Volkswagen Motorsports del har förberedelserna varit minutiösa. De fyra Volkswagen-teamen består av Carlos Sainz/Michel Périn (E/F), Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (RSA/D), Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/RSA) och Dieter Depping/Timo Gottschalk (D/D).

Den 15 november ska alla delar och utrustning vara i ordning och 26-27 november skeppas allt över från Le Havre till Sydamerika.

- Så här 100 dagar före starten är hela teamet oerhört förväntansfullt. Dakar-rallyts debut i Sydamerika är en av de största utmaningar som Volkswagen Motorsport har ställts inför, säger Kris Nissen, chef för Volkswagen Motorsport.

2009 års upplaga av Dakar går över en 9 000 km lång sträcka. Start- och målort är Buenos Aires i Argentina. För de fyra Volkswagen-teamen gäller devisen att "förvänta det oförväntade". Till exempel kommer rallyt att passera Anderna två gånger. Där handlar det om höjder mellan 3 250 och 4 600 meter. För att förbereda sig inför detta har Volkswagen-förarna legat i träningsläger i Alperna och den 280 hk starka dieselmotorn i Race Touareg har genomgått omfattande tester i köldkammare.

Utöver extrema höjder kan teamen också förvänta sig en mix av kraftigt omväxlande terräng. Rallyt börjar på hårt och stenigt underlag för att följas av en passage genom Atacama-öknen - som är den torraste öknen och har de högsta sanddynerna i världen.

Volkswagen-teamen har stora förhoppningar inför Dakar-rallyt. Säsongen 2008 har hittills varit mycket framgångsrik med en seger och en andraplats i de två rallyn som ingått i den så kallade Dakar-serien.

För ytterligare information kontakta Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2007 levererade Volkswagen 3 660 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.