Hemmaseger firas efter Rally Finland

Hemmaseger firas efter Rally Finland

En stor dag för Jari-Matti Latvala och Mikka Anttila, en stor dag för Volkswagen och en stor dag för Finland. För första gången på fyra år vann en finländsk duo på hemmaplan i FIA World Rally Championship (WRC). Det gav deras landsmän anledning att fira ordentligt.

Latvala/Anttila vann "sitt" rally i Polo R WRC i det som visade sig bli en verklig thriller hela vägen till mållinjen. De lyckades ta segern före sina team-kollegor Sébastien Ogier/Julien Ingrassia med bara 3,6 sekunders marginal.

Volkswagens fantastiska framgång i årets tuffaste rally fullbordades med att Andreas Mikkelsen/Ola Fløene kom på fjärde plats totalt. Volkswagen har därmed tangerat sitt bästa teamresultat hittills i WRC, det från Argentina i maj.

Rallyt som brukar kallas "Skogarnas Formel 1" innebar Volkswagens tolfte seger i rad och den åttonde den här säsongen.

Inför Rally Germany har Volkswagen därmed matchboll för att vinna alla tre mästerskapen, för konstruktörer, för förare och för kartläsare.

-Det har varit en fantastisk weekend i Rally Finland, sade Dr Heinz-Jakob Neußer från styrelsen för teknisk utveckling, som var i Finland för att ge sitt stöd till Volkswagen-teamet.

-Både Jari-Matti Latvala and Sébastien Ogier dominerade 25 av de 26 specialsträckorna och sista dagen kunde inte ha varit mer spännande. Innan de korsade mållinjen var det omöjligt att veta vem som till slut skulle vinna. Power Stage visade än en gång vad teamet och Polo R WRC var kapabla till. Vi är mycket glada över resultatet i Finland och gratulerar Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila till sin stora framgång inför hemmapubliken.

Självförtroende och en dos "sisu"

Det finska ordet "sisu" beskriver bäst Jari-Matti Latvalas framgång i sin hemmatävling. "Sisu" brukar anses vara omöjligt att översätta men kan sägas betyda kraft, uthållighet och fighting spirit. Och Jari-Matti Latvala demonstrerade allt detta i Rally Finland. På rallyts andra dag dominerade han inledningsvis men tappade litet på eftermiddagen. Efter att ha kört ned i ett djupt hål på den 20:e specialsträckan gjorde en skadad bromsledning att han inte hade någon broms på höger framhjul och han tappade 27 sekunder av sin ledning. Latvala gick därför ut på de tre sista specialsträckorna med en knapp ledning på bara 3,4 sekunder och visade inte bara sin förarskicklighet utan också sin mentala styrka.

Sedan inledningen av säsongen 2014 har Jari-Matti Latvala haft stöd av sin mentala tränare Christoph Treier. Latvala var därför avslappnad inför specialsträckorna på sin hemmaplan, trots den stora publikens förväntningar och sin egen extremt höga ambition. Och det var framgångsrikt, Latvala/Anttila hade snabbaste tiden på 14 av de 26 specialsträckorna.

Kamp in på mållinjen

Rally Finland handlade i år väldigt mycket om Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila och Sébastien Ogier/Julien Ingrassia i Volkswagens fabriksteam. 25 av de 26 specialsträckorna vanns av antingen det ena paret eller det andra. Den enda konkurrent som kunde hålla deras tempo var Kris Meeke/Paul Nagle GB/IRL, som körde Citroën. De vann en av specialsträckorna och kom på tredje plats totalt.

Före avslutande Power Stage hade Latvalas försprång före Ogier minskat till 3,7 sekunder och i mål skiljde bara 3,6 sekunder.

Vid flera tillfällen nådde Latvala och Ogier den toppfart av 200 km/tim som fartbegränsaren tillät. Med otaliga hopp, några så långa som 60 meter, och massor av skymda krön och kurvor tvingades förarna att köra med maximal precision. Och för 38 gången i WRC-historien var segermarginalen mindre än tio sekunder.

Tack vare dubbelsegern i Rally Finland har Volkswagen utökat sin ledning i konstruktörsmästerskapet FIA World Rally Championship (WRC), till 175 poäng före närmaste konkurrenten Citroën. Om Volkswagen kan behålla en ledning med 172 poäng efter rallyt på hemmaplan, Rally Germany, blir Volkswagen konstruktörsmästare för andra året i rad. Rally Germany kan också avgöra förar-VM. Sébastien Ogier och Julien Ingrassia leder nu med 121 poäng före bästa par i ett annat märke, Mads Østberg/Jonas Andersson N/S, Citroën). Om de efter Rally Germany fortfarande har en ledning med 112 poäng kommer det definitivt vara ett par från Volkswagen som kan fira segern i förar-VM och VM för co-drivers. Nu leder Ogier/Ingrassia med 187 poäng före teamkollegorna Latvala/Anttila med 143 poäng och Andreas Mikkelsen med 95 poäng.

Efter Rally Finland har Volkswagen vunnit 18 av 21 WRC-rallyn, varav tolv i rad under två säsonger. Och genom att vinna i Finland har Volkswagen tangerat det tidigare rekordet med åtta segrar under en och samma säsong, något som Citroën lyckades med 2011. För Volkswagen blev årets åttonde seger den femte dubbelsegern och den sjunde dubbelsegern totalt. Jari-Matti Latvala firade sin 44:e pallplats i WRC, varav tolv för Volkswagen. Det var också hans elfte seger och hans fjärde i Polo R WRC.

Citat efter dag tre

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

-Jag tror att fansen, och även vi, kommer att minnas Rally Finland länge. Jag vann visserligen inte men det var en fantastisk final med en kamp ända in i mål. Grattis till Jari-Matti and Miikka som verkligen förtjänade att vinna i sitt hemland. De var helt enkelt oslagbara den här gången. Jag visste redan i morse att det skulle bli svårt att minska deras ledning. När man kör nästan hela specialsträckan i full fart kan man inte ens ta in 3,4 sekunder om inte föraren framför gör ett misstag. Julien och jag tog alla chanser på den näst sista sträckan men Jari-Matti kunde matcha vår fart. Allt som allt har det varit en fantastisk weekend och jag är helt nöjd med de poäng vi fick för andraplatsen i Finland.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

-Den här segern i Finland är ett mycket speciellt ögonblick för Miikka och mig. Förra gången vi lyckades var 2010 och att vinna nu känns dubbelt så bra efter besvikelsen från förra året. Jag hade en bra känsla i vår Polo R WRC redan från start och bilen var än en gång perfekt inställd. Så jag tackar teamet så mycket för deras utmärkta arbete. Och jag vill naturligtvis också tacka alla fans som stöttade Miikka och mig genom rallyt här i Finland. Men det var svårt. Vi hade problem på lördagkväll när vi inte längre hade någon broms på ena framhjulet. Men vi gav inte upp utan fortsatte att kämpa och jag är verkligen mycket lycklig över resultatet.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

-Rally Finland blev än en gång ett mycket speciellt rally. Det brukar räknas som ett av de mest krävande i WRC-kalendern på grund av sina speciella förhållanden. Ola och jag är därför mycket nöjda med vår fjärdeplats. Från och med lördagen låg vi bra till med gott om tid för att hålla undan från vår närmaste konkurrent. Inför den sista dagen kunde vi därför gå ut på ett kontrollerat sätt, men vi ville ändå göra en attack på Power Stage för att försöka ta några bonuspäng till mästerskapet. Vi kom slutligen fyra men är ändå nöjda med resultatet. Grattis till Jari-Matti och Miikka till segern i Rally Finland. De förtjänade verkligen att vinna.

Jost Capito, chef för Volkswagen Motorsport

-Så vitt jag vet finns det ingen i service parken som inte tycker att Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila förtjänade den här känslomättade hemmasegern. Jag glädjer mig särskilt med dem idag eftersom de arbetade hårt för framgången och de lyckades trots vissa problem tack vare sin heta vilja. Vi såg Jari-Matti när han är som bäst med en helt ny attityd till rally. Fokuserad men avslappnad på samma gång. Han var i sin egen värld när han körde och bara hans teamkollega Sébastien Ogier kunde hänga med på slutet. Andreas Mikkelsen körde också briljant och tog fjärdeplatsen i det här mycket krävande rallyt - fantastiskt.

-Den här dubbelsegern gör det möjligt för oss att ta konstruktörsmästerskapet redan före slutet av säsongen under Rally Germany. Och vi vill naturligtvis göra det med stil, helst genom en rallyseger. Vi har mycket att ta igen efter förra årets resultat på hemmaplan. Och Jari-Matti Latvala har visat oss här i Finland hur man vinner inför hemmapubliken trots trycket och trots enorma förväntningar.

FIA Rally World Championship (WRC)

Rally Finland – slutresultat

6. Jipocar Czech National Team 34

7. RK M-Sport WRT 21

8. Hyundai Motorsport N 12

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Taggar:

Rally Finland , Jari-Matti Latvala

Om oss

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer. Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning. Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.