Historisk STCC-dag för Volkswagen - åtta pallplatser av nio möjliga!

Historisk STCC-dag för Volkswagen - åtta pallplatser av nio möjliga!

Åtta pallplatser av nio möjliga! Volkswagen Dealer Team dominerade från början till slut när den andra STCC-deltävlingen avgjordes i finska Alastaro. Tre segrar för Johan Kristoffersson, upp i mästerskapsledning för Fredrik Ekblom och två pallplatser för Fredrik Blomstedt.

- Historiskt sett den bästa helg vi haft någonsin. Alla tre förarna har lyft sig och gjort sitt absolut bästa, kommenterar Tommy Kristoffersson, erfaren stallchef i Kristoffersson Motorsport.

Johan Kristoffersson gjorde säsongsdebut i STCC med sin Golf GTI TCR och på vilket sätt sedan. Han var snabbast i Q1, Q2, Q3 och förvaltade sedan sina startpositioner fram till tre överlägsna segrar – 78 poäng av 78 möjliga!

- Bilen kändes bra från början och träffar man rätt direkt så hamnar man i framkant och slipper stå på hälarna, summerar Johan.

Den här helgen hade Kristoffersson gott om nya däck och slapp placeringsvikt i lådan. Den fördelen använde han på ett mästerligt sätt med en näst intill prickfri prestation.

- Man får ta de lägen man får och nu är jag trea i mästerskapet trots en missad tävling. Det är ganska bra.

Starterna var problemet för Volkswagen-gänget nere på Knutstorp och var det något som saknade fulländning i Johans prestation den här helgen så var det just träffen på startplattan.

- Första och andra var inte godkända, men den tredje satt riktigt bra, helt klockren, tycker Johan.

Det fanns nio pallplatser att köra om på Alastaro-banan i sydvästra Finland och Volkswagen Dealer Team tog hand om åtta av dem. Det kunde ha blivit full pott om det inte varit för en trasig drivaxel på Fredrik Blomstedt i andra racet.

- Vi fick en protest på oss från PWR-stallet, på alla våra bilar, om felaktig viktfördelning. Besiktningsprocessen begränsade våra möjligheter till förberedelser inför andra racet och det drabbade tyvärr Blomstedt, säger Tommy Kristoffersson.

Volkswagen-bilarna visade sig vara inställda helt i enlighet med reglementet och det såg ut som att KMS-gänget skulle upprepa sin trippel från första racet även i det andra men med tre varv kvar rök drivaxeln.

- Det var jäkligt synd, men jag hann göra en skön omkörning i alla fall, kommenterar Blomstedt.

Passeringen av PWR-föraren Daniel Haglöf höll hög klass och kvalade in som dagens prestation på Alastaro.

- Jag fick en bättre utgång i kurvan och gjorde en chansning och dök på yttern, berättar den 25-årige stockholmaren som har övertygat stort hittills och nu ligger på fjärde plats i mästerskapet.

- Vi hade inte alls förväntat oss den här farten från honom redan. Mycket imponerande, berömmer Tommy Kristoffersson.

Blomstedts två andraplatser betydde lika många besök på prispallen, tillsammans med teamkompisarna.

- Vilken känsla!

I en helt ny bil imponerade också Fredrik Ekblom så till den grad att han tog över mästerskapsledningen från Robert Dahlgren med 111 poäng mot 106.

- Jag har varit på pallen i alla sex loppen och dessutom i två olika bilar. Det är ett bevis på hur bra vår Golf GTI är. Väldigt glad för ledningen i förarmästerskapet, men det som ändå känns bäst i själen är att Volkswagen Dealer Team också leder teammästerskapet, konstaterar en mycket nöjd Ekblom.

Örebroarens bil kom direkt från Volkswagen Motorsport i Tyskland utan att passera verkstaden i Arvika. Det blev den mest avancerade roll-outen Ekblom någonsin har upplevt.

- By far! Bilen kom rakt ur lådan och ändå fungerar allt som det ska. Helt otroligt!

Men med 20 kilo vikt i lådan och en bil som inte hade alla finjusteringar på plats orkade inte Ekblom matcha Johan Kristofferssons tempo.

- Jag har tagit i så jag haft blodsmak i munnen, så det är bara att gratulera Johan!

Och frågan alla ställer sig är förstås om mästerskapsledaren nu kommer att köra de resterande deltävlingarna?

- Vi tar det race by race. Jag är professionell och absolut redo.

Stallchefen Tommy Kristoffersson jobbar förstås på en lösning, vilket inkluderar den ökade belastning det innebär för teamet att sköta tre Golf GTI TCR. Den gångna helgen visade att det finns stor kapacitet i teamet.

- Vi har varit kort om folk, men alla har gjort ett fantastiskt jobb. Det är bara att titta på resultatet för att se att vi har lyckats, avslutar Tommy.

Volkswagen Dealer Team åker därmed till nästa deltävling på Solvalla i mitten av juni med fortsatt höga ambitioner och i dubbel mästerskapsledning.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige , Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.