Lagom till vintern Volkswagen Passat med 4MOTION

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2005 17:03 CET

Nya Volkswagen Passat kan nu också beställas med 4MOTION fyrhjulsdrift. Till att börja med finns Passat 4MOTION med två motoralternativ, en 2,0 FSI med 150 hk eller en 2,0 TDI med 140 hk. Strax därpå kommer top-of-the-line-modellen av Passat, Passat 3,2 V6 4MOTION.

Fyrhjulsdriftssystemet från Haldex är elektroniskt styrt för optimal funktion och kan anpassa motorns vridmoment till vägförhållandena och fördela kraften till alla fyra hjulen. Det ger säkrare och roligare köregenskaper, särskilt på hala höst- och vintervägar. Båda modellerna har sexväxlade manuella växellådor.

Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 8,9 l per 100 km för Passat Sedan 2,0 FSI och 9,0 l/100 km för Variant. Den direktinsprutade bensinmotorn ger en acceleration från 0 – 100 km/tim på 9,9 sekunder (Variant 10,2 sekunder), och toppfarten är 209 km/tim (Variant 206 km/tim).

Förbrukningen vid blandad körning för Passat 2,0 TDI 4MOTION med partikelfilter är 6,8 l/100 km (Variant 7,0 l). Passat 2,0 TDI accelererar från 0 – 100 km/tim på 9,9 sekunder (Variant10,5 sekunder) och har en toppfart av 204 km/tim (Variant 201 km/tim).

Från och med november finns flaggskeppet i Passat-programmet tillgängligt. Det är Passat 3,2 l V6 FSI med 4MOTION. Den sexcylindriga motorn driver alla fyra hjulen via Volkswagens automatiska sexväxlade DSG-låda. Passat 3,2 V6 utvecklar 250 hk och har ett maximalt vridmoment av 330 Nm.

Ca pris: Passat 2,0 FSI 4MOTIO Sedan 242 200 kr
Ca pris: Passat 2,0 TDI 4MOTION Sedan 281 500 kr
Ca pris: Passat 3,2 FSI DSG 4MOTION Sedan 328 500 kr

Tillägg för Variant, 8 000 kr

För ytterligare information kontakta Ingemar Hellgren, 08-553 865 61, ingemar.hellgren@volkswagen.se

År 2004 levererade Volkswagen 3, 064 miljoner fordon till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Personbilsmodellerna i Sverige heter Fox, Polo, Golf, Golf Variant, Golf Plus, New Beetle, Touran, Jetta, Passat, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.

Kommentarer (0)