Maria Johnsson ny Fleet-chef på Volkswagen

Maria Johnsson ny Fleet-chef på Volkswagen

Maria Johnsson har utsetts till ny chef för företagsförsäljning hos Volkswagen Personbilar. Hon kommer närmast från en motsvarande roll hos BMW.

I juni lämnar Volkswagens nuvarande Fleet-chef Evalena Falck sin roll för att gå vidare till Scania. Hon kommer då att efterträdas av Maria Johnsson, som fram till nu haft samma roll på BMW dit hon kom 2012 efter att ha arbetat som försäljningschef inom billeasingföretaget LeasePlan. Efter en karriär som fastighetsmäklare började hon i bilbranschen 1999 och har även arbetat med försäljning och marknadsföring inom GM och Svenska Bil.

Maria Johnsson blir samtidigt samordningsansvarig för företagsförsäljning hos Volkswagen Group Sveriges märken.

- Jag ser mycket fram emot att komma till Volkswagen. Varumärket lockar och det känns också bra att få jobba med försäljning, marknadsföring och ÅF-kontakter. Jag tycker att bilbranschen är väldigt stimulerande, säger Maria Johnsson.

Volkswagen är idag ett mycket starkt varumärke på den svenska företagsmarknaden men ser möjligheter till ytterligare tillväxt.

- Företagsmarknaden är en viktig nyckel för att stärka vår position som varumärke i Sverige och därför är den här rollen så viktig. Vi har rätt produkter, inte minst nya laddhybriden Passat GTE, och vi ser fram emot att välkomna en ny och kompetent medarbetare som Maria till vårt team, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar.

Maria Johnsson tillträder sin nya befattning i juni.

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.