Miljöbilar bidrar till rivstart för Volkswagen

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2007 14:38 CET

2007 började bra för Volkswagen på den svenska marknaden. Under årets första månad inregistrerades 1 862 Volkswagen-bilar och det är en ökning med 40,6 procent jämfört med januari 2006 (1 324 bilar). För största ökningen står Polo, där Volkswagen numera erbjuder två miljöklassade versioner.

Med 1 862 registrerade bilar blev januari en rekordartad månad för Volkswagen i Sverige. Ökningen jämfört med januari 2006 var hela 40,6 procent. Även marknadsandelen ökade, till 9,0 procent (7,7 procent januari 2006).

Volkswagens volymmodell Golf står för en ordentlig ökning på 40 procent (till totalt 521 bilar). Här är nya Golf TSI, med den unika kombinationen av turbo och kompressor, en storsäljare.

En ännu mer bidragande förklaring till Volkswagen-framgångarna är att Volkswagen Polo numera finns i två miljöklassade dieselversioner: BlueMotion och TDI 80.

Under januari 2007 såldes det 215 procent fler Polo än under motsvarande period förra året. Totalt handlar det om 319 bilar.

– Vi märker att allt fler företag och myndigheter väljer att satsa på diesel. Och eftersom våra snåla Polo-modeller numera också är klassade som miljöbilar blir de naturligtvis extra intressanta, säger Claes Jerveland, chef för Volkswagen i Sverige.

Även om Polo ökar kraftigt ser han att hela Volkswagens modellprogram har stor potential att nå framgångar på marknaden under 2007.

– Till exempel har Passat en fortsatt stark ställning hos såväl tjänstebilsförare som privatkunder. Glädjande är också att vi upplever en bra skjuts i efterfrågan på vår SUV Touareg, som nu dessutom får en ansiktslyftning. Det bådar också gott inför en av våra stora lanseringar under året, nämligen Tiguan som närmast kan beskrivas som en lillebror till Touareg.

För ytterligare information kontakta Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 896 57 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2006 levererade Volkswagen 3 395 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Fox, Polo, Golf, New Beetle, Touran, Jetta, Passat, Eos, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.

Kommentarer (0)