Nya chefer inom Volkswagen Group Sverige och Europcar

Nya chefer inom Volkswagen Group Sverige och Europcar

Sveriges största bilimportör Volkswagen Group Sverige och dess dotterbolag Europcar gör förändringar i sin ledning. Ny chef för Volkswagen Transportbilar blir Hans Turemark. Anders Bergman blir ny chef för Skoda medan Rainer Jonsson utses till ny VD för Europcar.

Volkswagen Group Sverige är Sveriges ledande bilimportör och generalagent för Volkswagen Personbilar, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Till gruppen hör även dotterbolaget Europcar.

Det var sedan tidigare känt att Volkswagen Transportbilars chef Joakim Ewers skulle gå vidare till en tjänst på internationell nivå inom Volkswagen Transportbilar. Hans ersättare kommer att bli Hans Turemark, som varit tillförordnad chef för Skoda sedan 2012. Tidigare ordinarie Skoda-chefen Evalena Falck går vidare till en tjänst som ansvarig för företagsförsäljning inom Volkswagen Personbilar.

Hans Turemark är 43 år och har även tidigare haft flera chefsbefattningar inom GM.

Ny chef på Skoda blir Anders Bergman, 45, som varit VD för hyrbilsföretaget Europcar sedan 2007. Han har även en chefsbakgrund från Arvid Nordquist.

Det är även klart att Rainer Jonsson, 59, blir ny VD för Europcar. Han kommer närmast från rollen som inköpsdirektör inom Volkswagen Group Sverige och var chef för Skoda mellan 2002 och 2010. Rainer Jonsson har också en lång bakgrund inom Scania, där han haft flera ledande befattningar.

Samtliga förändringar kommer att träda i kraft den 1 oktober.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2012 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 74 400 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,6 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 12 100 lätta transportbilar vilket är 30,9 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2012.