På Genève-salongen: Världspremiär för nya Golf Cabriolet

På Genève-salongen: Världspremiär för nya Golf Cabriolet

Ett av de allra första vårtecknen kommer från Volkswagen och presenteras på årets upplaga av bilsalongen i Genève – nya Golf Cabriolet. Den svenska premiären sker i höst.

Standard för denna fyrsitsiga bil är en elegant, elektrohydraulisk soft-top som kan fällas ner på kvicka 9,5 sekunder och öppnas även när bilen rullar (upp till 30 km/h). Med suffletten uppe är denna Volkswagen en av de absolut tystaste cabrioleterna. Och precis som man förväntar sig av en Golf, erbjuder denna nya cabriolet både säkerhet och kvalitet på högsta nivå.

Störtbåge som
skjuts ut automatiskt, krockkuddar fram, sidoskyddsgardiner för huvud/bål, knäkrockkudde på förarsidan liksom ett elektroniskt stabiliseringsprogram – allt är standard. Dessutom erbjuder Golf Cabriolet klassens rymligaste innermått, och tack vare sin soft-top även ett fullt användbart bagageutrymme (250 liter) även med taket nedfällt.

Öppen glidarbil med körglada motorer
Helt idealiska för att glida fram majestätiskt i en cabriolet är de direktinsprutade TSI-motorerna. På svenska marknaden erbjuds två 1,4 liters TSI-motorer på 122 respektive 160 hästkrafter. Kul att köra är också de tekniskt avancerade, snabba och effektiva DSG-växellådorna med dubbla kopplingar som finns att få till båda motorerna.

Motoralternativen på svenska marknaden:

• TSI 122 (bensin, 6-växlad, alternativt 7-stegad DSG)
  • TSI 160 (bensin, 6-växlad, alternativt 7-stegad DSG)

En av världens mest framgångsrika cabrioleter
Hos Volkswagen har cabrioletmodeller aldrig varit en nischprodukt. Ta till exempel cabrioletversionen av anrika ”Bubblan” – som kan sägas vara den första bilen någonsin att spränga klassgränserna – som fler än 330 000 köpare gjorde till en veritabel kultbil. Efterträdaren – Golf Cabriolet – var med sina 684 000 kunder ännu populärare. Efter detta dök nya Beetle cabriolet och Eos upp. Bägge modellerna blev bästsäljare som sedan länge passerat 100 000 sålda exemplar.

Faktum är att Volkswagen med sina 1,42 miljoner sålda cabrioleter är en av världens mest framgångsrika tillverkare av cabrioleter. Och i och med världspremiären för nya Golf Cabriolet, får denna framgångssaga sin fortsättning – i gott sällskap av den större Eos.

Cabriolet med hög säkerhet
Hittills har alla generationer av Golf Cabriolet haft en fast störtbåge. Inte så konstigt eftersom en störtbåge som fälls ut automatiskt när den behövs inte var uppfunnen när Golf Cabriolet såg dagens ljus. När de första systemen av denna typ dök upp i slutet av '80-talet, var de inte så lämpade för ekonomiskt överkomliga bilar för gemene man, som till exempel Golf Cabriolet. Allt detta kom att förändras 2003 då Volkswagen presenterade nya Beetle Cabriolet som var utrustad med en automatiskt utfällbar störtbåge placerad bakom baksätet. Systemet anpassades också för Eos, och den senaste versionen skyddar nu de åkande i en Golf Cabriolet.

Karossen på denna erbjuder maximal säkerhet runt om tack vare ett extremt snabbt voltningsskydd som löser ut på tusendelar av en sekund, en förstärkt ram runt vindrutan och en lång rad andra strukturella modifieringar av underrede, sidor, tvärbalkar och dörrar. Alla dessa förstärkningar ger samtidigt Golf Cabriolet – som är 4,25 m lång, 1,78 m bred och 1,42 m hög (med uppfälld soft-top) – en extremt hög vridstyvhet.

En del av dessa förstärkningar framgår om man parkerar cabrioletmodellen sida vid sida med en ”normal” Golf. Vid en jämförelse ser man att bland annat underredena skiljer sig åt. Fram på cabrioletversionen lägger man märke till en motorkapsling av aluminium som med sina fästen bidrar till bättre styvhet. Dessutom fungerar motorlagret som vibrationsdämpare vilket gör fronten betydligt tystare.

Två sidoförstärkningar vid trösklarna och två diagonala band både fram och bak bidrar tillsammans med den förstärkta infästningen i subramen bak till ytterligare styvhet och till betydligt sänkta vibrationsljudsnivåer i karossen. Den så kallade statiska vridstyvhetskoefficienten ligger på över 13 500 Nm per grad och den första torsionsresonansfrekvensen ligger över 17,5 Hz – enastående för en cabriolet. Och denna karosstyvhet, som är en av de avgörande faktorerna för optimal stabilitet och komfort, är mycket märkbar.

Tygtak med förstklassig ljuddämpning
Utöver allt detta är Golf Cabriolet också mycket tyst. Den välgörande låga ljudnivån kan till stor del tillskrivas ett avancerat tygtak och nya tätningar för rutor och dörrar. Vindbrus i det högfrekventa området över 5 000 Hz uppfattas som speciellt irriterande eftersom det gör det svårt att samtala i kupén under färd (”artikulationsindex”). Volkswagen har specialstuderat detta artikulationsindex och utvärderat erfarenheterna från andra bilar. Resultat: Golf Cabriolet anger en ny norm för akustiken i kupén på en cabriolet.

Själva soft-toppen består av ett länksystem och ett yttre skal. Perfektion in i minsta detalj: konstruktörsteamet utformade de längsgående sömmarna i det yttre tygskiktet (mittsektionen och de båda sidostyckena) så att de fungerar som en extra droppränna. Den eluppvärmda bakrutan har integrerats i suffletten med högfrekvenssvetsning. När suffletten är nerfälld, täcker ovansidan på framkanten (den del av suffletten som ligger an mot ramen runt vindrutan) hela förvaringsutrymmets överyta. Någon separat kåpa behövs därför inte. Resultat: Den standardmonterade elektrohydrauliska suffletten kan öppnas snabbare (på 9,5 sekunder) och behöver inte sänkas ned så långt i det större bagageutrymmet.

Precis som i Eos manövreras suffletten via en knapp som sitter placerad på mittkonsolen. Suffletten går att öppna och stänga också när man kör (i hastigheter upp till 30 km/h).

Golf Cabriolet – designad för en ny era
I många avseenden har nya Golf Cabriolet en design som överensstämmer med standardmodellens 3-dörrarsversion. Samtidigt uppvisar den samma stora individualitet i sin utformning som tidigare versioner av denna storsäljande cabriolet tack vare sitt nya bakparti, sin flackare taklinje och sin mer uppvinklade vindruta.

Front:
Betraktad framifrån ser denna cabriolet ut som en typisk Golf. Men ur den här synvinkeln har cabrioletversionen en sportigare look, med en brantare vinklad vindruta. Framtoningen blir extra dynamisk om man beställer tillvalet bi-xenon-strålkastare med integrerade LED-varselljus.

Bakparti:
Naturligtvis har formgivare och konstruktörer gett själva bakpartiet en ny utformning. Cabrioletversionens bagagelucka sträcker sig långt ned till stötfångaren och går att fälla upp extra högt för att göra det enklare att stuva in resväskorna eller shoppingkassarna. På sidorna i det 250 liter stora bagageutrymmet sitter praktiska krokar, och bredvid dessa fjärrutlösningen till det delade (50:50), nedfällbara baksätet. Med ryggstödet bak nedfällt, gör den stora genomlastningsytan 52 x 38 cm lastkapaciteten ännu större. En snygg kromlist bildar gräns mellan sufflettens nedre del och bagageluckan. Denna dekor löper elegant ut på sidorna, ända fram till A-stolparna. LED-ljus finns även bak.

Profil:
Det är speciellt tre detaljer i designen som framträder när man betraktar bilen från sidan: vindrutans bakåtsvepande lutning, den mycket korta bagageluckan och hur suffletten är integrerad i linjerna. Nedcabbad är nya Golf Cabriolet verkligt elegant och med suffletten uppfälld avspeglar de rena, kompakta linjerna runt C-stolparna och bagageutrymmet samma omisskännliga karaktär som den förra modellen, men tar den till en ny era.

Interiör som i betydligt dyrare cabrioleter
En snabb titt räcker för att konstatera att softtop-Golfens högklassiga design och material är precis desamma som de i den klassiska hardtopversionen. Resultatet är en lyxig interiör som man annars hittar endast i betydligt dyrare cabrioleter. När det gäller kupén i en cabriolet, skiljer sig Golf (precis som nya Beetle och Eos också gjorde) i ett viktigt avseende från många andra bilar i kompaktklassen: ramen runt vindrutan är behagligt kort vilket ger maximal cabrioletkänsla. Golf Cabriolet erbjuder också sina kunder den längsta invändiga längden i klassen. Med ett benutrymme på 833 mm är det speciellt de som sitter bak som kan njuta av detta.

Till nyheterna i konstruktionen hör bland annat en sufflettkontakt monterad på mittkonsolen mellan framsätena, baksätena och stoppningsmaterialet. Som standard levereras Golf Cabriolet också med Easy Entry-funktion för framsätena som på ett praktiskt sätt gör det enklare att kliva i och ur baksätet.

Precis som kunden själv vill ha den – standardutrustning och tillval
Precis som Eos finns nya Golf Cabriolet endast i en utrustningsversion som kan kompletteras med olika paket och individuella tillval. Även i grundversionen är utrustningsnivån hög. När det gäller säkerhet levereras Golf Cabriolet som standard med system som till exempel ett aktivt skydd om bilen skulle slå runt, varselljus, krockkuddar speciellt anpassade för en cabriolet och den senaste generationens ESP.

Utvändigt hittar vi rökfärgade bakljus, 16”-fälgar med 205-däck, kromlister i kylargrillen och sidobackspeglar lackerade i karossfärgen. Annan utrustning är bland annat den helautomatiska manövreringen av suffletten, luftkonditionering, komfortstolar fram (även inställbara i höjdled), elektriska fönsterhissar runt om och invändiga dekordetaljer i borstad aluminium.

Svensk premiär i höst
Nya Golf Cabriolet har svensk premiär i höst. Försäljningsstart och priser för den svenska marknaden är ännu inte fastställt. När Golf Cabriolet kan beställas i Sverige kommer det att erbjudas flera förmånliga utrustningspaket för att krydda sin bil på ett enkelt och smakfullt sätt.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.