​Pressinbjudan till invigning av unikt trafiksäkerhetsprojekt

Med uppmuntran istället för hot hoppas NTF och Volkswagen få stockholmarna att hålla hastighetsbegränsningarna och minska miljöpåverkan. I ett unikt trafiksäkerhetsprojekt i Vasastaden kommer en fartkamera registrera dem som håller hastighetsbegränsningen och ge dem möjlighet att vinna pengar, istället för att som på vanligt vis bötfälla dem som kör för fort.

Försöket utförs mellan den 28:e och 30:e september och kommer att dokumenteras noggrant. Det NTF och Volkswagen vill få reda på är om folk faktiskt börjar följa hastighetsbegränsningarna om det finns möjlighet att vinna pengar.  Dokumentationen planeras sedan att lämnas in till Trafikverket.

Fartkameran testkörs den 27:e september klockan 11.00 av NTFs VD Jan Sandberg, med vid ceremonin är också representanter från initiativtagaren Volkswagen.

- Inriktningen av aktiviteten är ny och mycket spännande. Det handlar om att få förarna att hålla hastighetsgränserna med ett positivt angreppssätt. Med morot istället för piska. Förhoppningsvis kommer vi se att det ger resultat, säger Jan Sandberg, VD på NTF.

Dag:  Måndagen 27:e september
Tid:  11.00
Plats: Karlbergsvägen 34 (utomhus på gatan)
Se även bifogad pdf för utskrift av inbjudan.
__ Ja, jag kommer gärna. Vi kommer ….personer.
__ Nej, jag kan tyvärr inte närvara men vill gärna få pressmaterialet skickat till mig.

Svar till: marcus.thomasfolk@volkswagen.se
År 2009 levererade Volkswagen 3 950 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.