Sébastien Ogier och Volkswagen vann Rally Sweden!

Sébastien Ogier och Volkswagen vann Rally Sweden!

Redan i sin andra tävling efter comebacken i WRC lyckades Volkswagen med något som många ansett som mycket svårt i ett så tidigt skede – att vinna. Den franske föraren Sébastien Ogier och hans kartläsare Julien Ingrassia gjorde det dessutom på ett storstilat sett när de segrade i Rally Sweden med en marginal på hela 41,8 sekunder till tvåan och niofaldige världsmästaren Sébastien Loeb, Citroën.

Det var många som höjde på ögonbrynen när Volkswagen redan under WRC-premiären i Monte Carlo i januari lyckades köra in på en andraplats genom Sébastien Ogier. Det nya teamet hade visserligen förberett sig minutiöst men målsättningen med 2013 års tävlande var lite mer försiktig. Men det skulle bli ännu bättre under Rally Sweden.

Det började bra redan från starten för Volkswagen och Sébastien Ogier, som redan under fredagen ryckte åt sig en ledning efter de åtta körda sträckorna. Under lördagen fortsatte Ogier sin övertygande körning och ökade avståndet till rivalen och Citroënföraren Sébastien Loeb. Och så, under söndagen, kunde den franske fartfantomen avsluta rallyts 22:a och sista specialsträcka, Torsby Power Stage, med ännu en seger. Tio sträcksegrar och en totalvinst i rallyt var ett faktum.

-  Det är en obeskrivlig känsla! Vi skrek högt av glädje i bilen. Det är helt enkelt ofattbart att redan under det andra rallyt vinna den första segern för Volkswagen och hela teamet. Det är det största ögonblicket i min karriär. Min Polo R WRC gick perfekt hela tiden, säger en mycket glad Sébastien Ogier.

För teamkamraten Jari-Matti Latvala och hans kartläsare Miikka Anttila handlade rallyt om en tät strid om tredjeplatsen, som till slut gick till norrmannen Mads Östberg i en Ford.

-  Jag gläder mig väldigt mycket åt teamets framgångar. Att så tidigt under debutsäsongen vinna en deltävling är något väldigt speciellt. Jag hade förstås gärna nått en pallplats för egen del. Men jag måste jobba med att ännu tydligare anpassa min körstil till bilen. Alla mina komplimanger går till min teamkamrat Sébastien Ogier som visat vad som är möjligt att göra med bilen, säger Jari-Matti Latvala.

Volkswagen Motorsports chef Jost Capito är förstås även han mycket nöjd med resultatet efter Rally Sweden:

-  Det här är en stor dag för Volkswagen inom motorsporten. Att genom egen kraft vinna den andra VM-deltävlingen är en milstolpe. Rally Sweden är unikt i rallykalendern. Under de här förhållandena har Polo R WRC fungerat perfekt och Sébastien Ogier har genomfört allt på bästa sätt. Han var i en klass för sig. Men också Jari-Matti Latvala stod för en stark bedrift.

Resultat WRC Rally Sweden 2013 (topp 5)

1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 3:11:41,9
  2. Sébastien Loeb/Daniel Elena (F/MON), Citroën, +41,8
  3. Mads Östberg/Jonas Andersson (N/S), Ford, +1:24,5
  4. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, +1:30,6
  5. Thierry Neuville/N Gilsoul (BEL/BEL), Ford, +5:06,4

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.