Smarta 3D-glasögon introduceras för personal i Volkswagen-fabrik

Smarta 3D-glasögon introduceras för personal i Volkswagen-fabrik

På Volkswagens fabrik i Wolfsburg har utrullningen av smarta 3D-glasögon till personalen påbörjats efter en framgångsrik pilotfas på tre månader. Syftet med glasögonen är att underlätta orderplockningen och förbättra processäkerheten i produktionen.

Fördelarna med smarta 3D-glasögon är uppenbara: personalen får automatiskt all information de behöver om lagerplatser eller artikelnummer som projiceras direkt i synfältet. Pekkontroll eller röststyrning gör användningen mycket enkel och användarna kan ha båda händerna fria medan de arbetar. Den inbyggda kameran i glasen används dessutom som en streckkodsläsare − rätt del visas i grönt medan felaktiga delar visas i rött.

− Digitaliseringen blir en allt viktigare del av produktionen. De smarta 3D-glasögonen tar samarbetet mellan människa och system till en ny nivå, säger Reinhard de Vries, logistikchef vi fabriken i Wolfsburg.

Användningen av 3D-glasögonen är frivillig. Den nya tekniken kommer nu successivt att introduceras för berörd personal som får bekanta sig med glasögonen. För närvarande är det 30 anställda inom olika områden, såsom vindrutor eller drivaxlar, som använder dem. Mot bakgrund av de positiva erfarenheter som gjorts planerar även flera avdelningar, fabriker och varumärken inom koncernen att använda glasögonen.

Från fackets sida ger Mario Kurznack-Bodner följande kommentar:
− Fördelarna med ny teknik som smarta glasögon kan bara bedömas som effektiva om vi kan använda dem i normal produktionsdrift. Berörd personal har tagit till sig tekniken utan förutfattade meningar och deras återkoppling är mycket viktig.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.