Tredje raka segern för Ogier i Rally Mexico

Tredje raka segern för Ogier i Rally Mexico

Volkswagens Sébastien Ogier/Julien Ingrassia vann övertygande Rally Mexico. En bländande uppvisning under den tredje omgången av årets Fia World Rally Championship (WRC) gav paret den tredje segern för säsongen och den tredje segern i rad i Mexiko .

Den franska duon har nu imponerande 27 segrar vilket för dem förbi rallylegenden Carlos Saintz och upp till de tredje mest segerrika genom tiderna. Det var Volkswagens 25:e seger på 29 tävlingar med Polo R WRC. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) gjorde också hat trick med den tredje pallplatsen i rad vilket förde dem till andraplatsen i VM-tabellen.

Dubble världsmästaren i toppform

Det blir inte mycket bättre än så här, Sébastien Ogier och Julien Ingrassia gjorde ett perfekt rally i Mexico. Från första metern till den sista - dubbla världsmästarna var bland de tre bästa på 20 av de 21 specialsträckorna. De till och med klockades för den snabbaste tiden på nio av de 21 sträckorna. Ogier/Ingrassia tog ledningen redan efter drygt fem kilometer och släppte den aldrig ifrån sig.

Fabriksförarna från Wolfsburg saknade inte konkurrens, vid sidan av teamkollegorna Andreas Mikkelsen/Ola Fløene och Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila, var även Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai) och Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S Citroën, inblandade i kampen om segern.

Ogier/Ingrassia lade grunden för sin femte seger i rad med ett bra däcksval på fredagen. De neutraliserade nackdelen av att behöva starta först och svepa bort det lösa gruset med att välja ett av Michelins däck med hård och mjuk gummiblandning. De gjorde det bästa av sitt mästardrag med felfri körning och kartläsning.

Tredje pallplatsen i rad

Andreas Mikkelsen och Ola Fløene fortsatte på den framgångssaga de haft sedan inledningen av säsongen. De lade en tredje pallplats i Rally Mexico till dem de redan haft i Rally Monte Carlo och Rally Sweden. Tredjeplatsen innebar också att de klättrade till andra plats VM-tabellen för förare och kartläsare. Nyckeln till deras framgång var att köra säkert och försiktigt men samtidigt fort. Trots de unika specialsträckorna i Mexiko, där erfarenhet är ovärderlig, hade de alltid de ledande förarna inom räckhåll. I mål var Mikkelsen och Fløene bara 6,3 sekunder efter Mads Østberg på andra plats.

Motigt för Latvala

Fram till den tolfte specialsträckan var Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila de enda som kunde hålla jämna steg med Ogier och Ingrassia. Men när de försökte sätta press på sina team-kamrater sladdade de in en vall och skadade hjulupphängningen så att de tvingades bryta tidigt på lördagen. De återkom till rallyt på söndagen, kämpade sig tillbaka och kunde ta sex poäng till Volkswagen i konstruktörsmästerskapet.

Förhållandena på specialsträckorna var en utmaning för förare och co-drivers. Vägbanan på det första av sex grusrallyn i rad bestod av en blandning av lös sand å ena sidan och vasst grus å andra sidan. "Otates", "Los Mexicanos", "Ibarilla" och "Derramadero" är klassiker i WRC-kalendern. Power Stage "El Brinco" med sina beryktade och populära hopp utgjorde en passande avslutning. De tre bonuspoängen för snabbaste tid gick till Sébastien Ogier/Julien Ingrassia medan Andreas Mikkelsen/Ola Fløene fick två poäng för sin näst snabbaste tid.

Citat efter dag fyra av Rally Mexico

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

-Helt otroligt! Jag är så lycklig och stolt över den här segern i Rally Mexico. Det är en av mina bästa segrar i karriären. Julien och jag hade en perfekt weekend, vår Polo gick fantastiskt bra och mekanikerna har gjort ett storartat jobb. Vi gav allt från start och gjorde det bästa däcksvalet på fredagen och belönades till slut. Det är min tredje seger i rad här. Rally Mexico verkar gilla mig. Och jag älskar att komma hit. Vägarna passar mig, landskapet är fantastiskt och fansen gör rallyt till en stor fest varje år.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

- Den här helgen gick uppenbarligen inte enligt plan. Jag hade hoppats på mer från min startposition men jag lyckades inte komma in rytmen under helgen. Jag försökte sätta så stor press som möjligt på Ogier och det betyder att köra på gränsen. Mitt rally tog slut när jag skadade hjulupphängningen. Som tur är har vi en paus nu och jag har tid att glömma den olyckliga inledningen på säsongen. Jag behöver hitta min rytm igen och sedan satsa i Argentina.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

- Tredjeplatsen i Rally Mexico plus två bonuspoäng i Power Stage, det är ett absolut fantastiskt resultat för oss. Vi har inte så stor erfarenhet från specialsträckorna så vi kör på säkerhet. Vår plan var att ta oss genom varje specialsträcka utan att göra några misstag. Det gick perfekt. Jag är helt nöjd med vårt rally. Och andraplatsen i VM-tabellen ser inte så illa ut heller.

Jost Capito, chef för Volkswagen Motorsport

- Att vinna Rally Mexico tre gånger i rad är en fantastisk prestation. Sébastien Ogier och Julien Ingassia förtjänar verkligen den här framgången efter sin enastående uppvisning. Allt från däcksvalet till den kalkylerade risktagningen - det var ett felfritt rally från bådas sida. Men de är inte de enda som inlett säsongen storartat. Det har även Andreas Mikkelsen och Ola Fløene gjort. De visade taktisk mästarklass och det såg mycket bra ut. Man får inte glömma att det här bara är Andreas andra start här och att han knappt har någon erfarenhet av specialsträckorna. Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila gjorde det bästa av situationen efter den olyckliga kraschen på lördagen och tog poäng till teamet i konstruktörsmästerskapet. Sammantaget är vi mycket nöjda med utgången av rally Mexico.

FIA Rally World Championship (WRC),

6. Volkswagen Motorsport II 15

7. Hyundai Motorsport N 3

8. FWRT 1

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.