Världens mest bränsleeffektiva Golf premiärvisas i Frankfurt

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2007 11:08 CEST

Under bilsalongen i Frankfurt fyrar Volkswagen av nästa salva i sin BlueMotion-offensiv. Totalt presenteras sex nya modeller som alla kännetecknas av teknologi som är både energieffektiv och miljövänlig. En highlight är Golf BlueMotion, som inte förbrukar mer än 4,5 liter diesel/100 km. Eftersom CO2-utsläppen ligger på 119 g/km klassas den som miljöbil i Sverige, enligt Vägverkets definition.

Efter Polo, Passat och Passat Variant är det dags för Golf att bli den fjärde Volkswagen-bilen att märkas med emblemet BlueMotion – som visar att detta är modellseriens mest energieffektiva medlem. Golf BlueMotion har en TDI-motor på 77kW/105 hk och levererar ett vridmoment på 250 Nm.

En mjukvaruförändring i motorstyrsystemet minskar tomgångsvarvtalet för denna dieselmotor med partikelfilter. Samtidig reduceras motorns utsläpp. Högre utväxling på tredje, fjärde och femte växeln ger även detta ett lägre tomgångsvarvtal under körning. Dessa åtgärder leder till en sänkt förbrukning på cirka 0,2 liter.

Mindre synligt, men ändå nödvändigt för att förbättra ekonomin, är den släta bottenplattan liksom den nästan helt slutna grillen. För att säkerställa att TDI-motorn fortfarande får tillräckligt med kylluft, har Golf BlueMotion en effektiv dubbelfläkt. Tack vare aerodynamiska designförändringar, inklusive ett lägre chassi, har cW-värdet förbättrats från 0,32 till 0,30. I jakten på varje gram CO2 använder sig Volkswagen också av särskilda däck i storleken 195/65 R15 med lågt rullmotstånd. Däcktrycket är samtidigt 0,3 bar högre.

Med alla förändringar blir slutresultatet en körglad bil som har en elektroniskt begränsad toppfart på 190 km/h – 3 km/h mer än i standardversionen. Samtidigt kan föraren glädja sig åt att ha möjlighet att kunna köra mer än 1200 km på en enda bränsletank (som rymmer 55 liter).

Golf BlueMotion får svensk premiär mot slutet av året. Priset är ännu ej fastställt, men eftersom bilen klassas som miljöbil på den svenska marknaden tror Volkswagen Personbilar att bilen kan bli ett intressant alternativ för flera kunder.

– Snåla bilmodeller är huvudspåret i vår miljösatsning. Parallellt med vår kommande svenska satsning på E85-modeller tror vi att Golf BlueMotion kan komma att hitta många kunder som vill dra nytta av miljöbilspremien, säger Claes Jerveland, chef för Volkswagen Personbilar.

För ytterligare information kontakta Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 896 57 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2006 levererade Volkswagen 3 395 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Fox, Polo, Golf, New Beetle, Touran, Jetta, Passat, Eos, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.

Kommentarer (0)