Volkswagen byter marknadschef

Volkswagen byter marknadschef

Efter tre år på Volkswagen Personbilar lämnar Annika Stenlund rollen som marknadschef. Ny på posten blir Jeanette Asteborg som närmast kommer från MediaCom.

Annika Stenlund har valt att lämna sin roll som marknadschef för Volkswagen Personbilar. Hon anställdes i augusti 2012 och har därmed varit ansvarig för marknadsföringen hos Sveriges näst största bilmärke under tre år.

- När jag började på Volkswagen satte jag upp ett antal mål som jag nu har uppnått. Det finns givetvis alltid mer att göra, men jag väljer nu att gå vidare mot nya utmaningar, säger Annika Stenlund.

Annika kommer att efterträdas av Jeanette Asteborg, 42, som de tre senaste åren har arbetat som kundansvarig för just Volkswagen hos mediebyrån MediaCom. Innan dess har hon bland även annat arbetat med mediaanalys på Talentum samt som kundansvarig hos Zenithmedia.

- Jag har verkat i mediabranschen under hela mitt arbetsliv och har fått lära känna Volkswagen på nära håll under de senaste åren. Volkswagen har en oerhörd potential i sitt varumärke och det är med stor ödmjukhet jag går in för att dels förvalta det men framförallt arbeta för att det ska växa ytterligare, säger Jeanette Asteborg.

- Vi vill tacka Annika för tre framgångsrika år hos Volkswagen där hon bidragit till att vårt varumärke ytterligare stärkt sina positioner. Med Jeanette har vi rekryterat en mycket kompetent efterträdare som inte bara känner vårt varumärke utan också har en bra förankring i dagens medielandskap, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Annika Stenlund lämnar Volkswagen den 31 augusti och Jeanette Asteborg tillträder senare under hösten.

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer. Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning. Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.