Volkswagen Golf i topp för tredje månaden i rad

Volkswagen Golf i topp för tredje månaden i rad

• Stark positiv trend för Volkswagen i Sverige
  • Golf den mest sålda modellen även i september
  • Tiguan en allt viktigare modell
  • Nästan var tredje supermiljöbil är en Passat GTE

Nybilsregistreringarna för september visar att Volkswagen gör ännu en stark månad på den svenska personbilsmarknaden. I augusti var märket störst och i september fortsatte den positiva trenden. Märket registrerade då 4 989 bilar, vilket är en ökning med 20,4 procent jämfört med september förra året. Ökningen är också större än totalmarknaden som ökade med 8,9 procent.

För tredje månaden i rad var Golf den mest registrerade bilmodellen i Sverige. I september registrerades 1 910 bilar av modellen Golf och hittills i år är siffran 15 621. Det är första gången i modern tid som en Volkswagen innehar förstaplatsen tre månader i rad.

Volkswagen har hittills under året kunna notera försäljningsframgångar för flera modeller ur det breda produktprogrammet. Golf ligger tvåa, Passat trea (11 383 bilar) och Polo nia (5 090 bilar). Hittills i år når Volkswagen en samlad marknadsandel på 15,33 procent (jan-sep 2015: 15,17 procent).

Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige, kommenterar:
− Vi är vana vid att Golf, Passat och Polo återfinns i toppen av de mest sålda bilmodellerna i Sverige. Dessa kommer snart att få sällskap av nya Tiguan, som är på väg att bli en av våra allra viktigaste modeller. Orderingången där är superstark!

Laddhybriden Passat GTE står fortsatt för en betydande del av hela Passat-försäljningen och av samtliga supermiljöbilar i Sverige. Marknadsandelen är hela 31,7 procent vilket gör den till överlägsen etta bland alla supermiljöbilar.

− Fantastiskt roligt att Passat GTE är så populär och att ägarna till största del kör på el, vilket vår färska undersökning visar. Volkswagens framtid är elektrisk vilket vi inte minst nu visar på bilsalongen i Paris med konceptet I.D., säger Forsberg.

Mer information

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.