Volkswagen-koncernen investerar mer än någonsin i miljöanpassade produkter

• Mer än 10 miljarder euro till forskning och utveckling
  • Nya EU-flottan under målet, med cirka 128 gram CO2/km
  • Redan 54 nya modeller under 100 gram CO2/km
  • Koncernchef Martin Winterkorn: ”Vi har världens största flotta med låga CO2-utsläpp.”

-   Hos Volkswagen nöjer vi oss inte med att tala – vi agerar också. Under förra året låg de genomsnittliga koldioxidutsläppen för vår EU-flotta på 128 gram/km. Det betyder att vi redan ligger under tröskeln för 2015, sade Martin Winterkorn i samband med bilsalongen i Genève.

Han tillade att det också har skett stora framsteg i produktionen.

-   Vi tar stora steg mot vårt mål att göra våra fabriker 25 procent mer miljövänliga. I synnerhet har vi som målsättning att minska konsumtionen av såväl energi och vatten som CO2-utsläpp med 25 procent till år 2018. Tack vare kreativitet och en uttalad hängivenhet hos våra medarbetare är vi redan halvvägs mot målet. Dow Jones Sustainability Index ger oss också tydliga bevis på att vi sätter den ekologiska standarden. Denna världens mest betydelsefulla ranking har placerat Volkswagen som etta under 2013.

Idag kan kunderna välja mellan 54 olika modeller som släpper ut mindre än 100 gram CO2/km från Volkswagen-koncernens märken. 324 ligger under 120 gram.

-   Volkswagen-koncernen erbjuder världens största rullande flotta med låga CO2-utsläpp, sade Martin Winterkorn.

Modellfloran omfattar såväl snåla dieselfordon som Golf TDI BlueMotion eller Audi A3 TDI ultra som bilar som kan köras på förnybart bränsle, som till exempel gasbilen eco up! Winterkorn sade också att laddhybriderna Golf GTE och Audi A3 Sportback e-tron nu kan läggas till ”det mest omfattande elbilsprogrammet” – från e-up! till Porsche Panamera S E-hybrid.

-   Ännu fler supereffektiva modeller som Audi A8, A6 och Q7 samt laddhybrid-versionen av den kommande Volkswagen Passat följer snart. Det här är framtidens teknik.

Koncernens strategi för modulär produktion gör det möjligt att elektrifiera mer än 40 modeller under de kommande åren.

-   Vårt modulära byggsystem placerar oss i en position där vi kan utveckla och bygga bilarna snabbare, mer flexibelt och mer ekonomiskt än tidigare. Vi kan erbjuda till och med större variation – liksom vi kan bygga nischmodeller på ett mer lönsamt sätt. Vårt byggsystem gör också att vi kan erbjuda alla våra innovationer och motoralternativ i alla segment och på alla marknader på en mycket kort tid, fortsatte Winterkorn.

Han avslöjade också att Volkswagen kommer att fortsätta att expandera sitt hållbarhetsprogram.

-   Vi är inte nöjda med att enbart bygga miljöanpassade bilar i fabriker med miljötänk. Vi tolkar och skapar mobilitet på ett holistiskt sätt. Från energiförsörjning, via utveckling, produktion, försäljning och användande till återvinningsstadiet. Och det med en miljöstrategi som är starkt förankrad och mätbar med koppling till alla märken och regioner inom Volkswagen-koncernen.

Enligt Martin Winterkorn kommer man att ta fram en livscykelanalys för allt fler bilmodeller. Med det avses en sorts balansräkning som indikerar ett fordons miljöpåverkan över hela livscykeln.

Koncernens miljöstrategi kommer därför att implementeras på ett bindande och mätbart sätt, i alla affärsområden i hela värdekedjan. Av det skälet är de höga miljökraven som Volkswagen-koncernen ställer nu också en viktig komponent i kontrakten med underleverantörer. Volkswagen är också först ut av de tyska biltillverkarna att gå med i Clean Shipping Network med syfte att analysera och reducera den miljöpåverkan som kommer från marina transporter.

Ett annat exempel är att man tagit fram energieffektiviseringsråd för alla Volkswagen-återförsäljare i Tyskland. Målsättningen där är att minska CO2-utsläppen hos sina partners med 25 procent till år 2020.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2013 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 72 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,7 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 11 500 lätta transportbilar vilket är 30,9 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,5 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2013.