Volkswagen laddar för SM-premiären i rallycross

Volkswagen laddar för SM-premiären i rallycross

Nyligen avgjordes den första VM-tävlingen och kommande veckoslut, 9-10 maj, är det premiär för nya SM, RallyX, på Ring Knutstorp.

Rallycrossporten är stekhet och Volkswagen är med där det händer. Till Skåne kommer märket med två team, tre bilar och lika många laddade förare.

Lagom till premiären presenterar Volkswagen Dealer Team KMS dessutom nya samarbetspartnern BAUHAUS.

Actionsporten rallycross växer mest av alla motorsportgrenar just nu. VM är redan efter premiären i Portugal en succé. SM har alla förutsättningar att också bli det. STCC AB har tagit på sig arrangörskapet och kommer att samköra RallyX med elitklasserna i svensk racing. Det innebär bland annat mycket TV-tid. Tävlingarna kommer att direktsändas i SVT Play och sammanfattas i magasin i SVT.

Volkswagen Dealer Team KMS backas upp av de svenska Volkswagen-återförsäljarna och satsar fullt ut på huvudklassen Supercar i det nya mästerskapet. Teamet, som startade i liten skala redan förra året, har till den här säsongen byggt nya bilar och engagerat unge norrmannen Ole Christian Veiby, 17 år, som förare jämte Johan Kristoffersson, 25 år.

Kristoffersson och Veiby kommer att tävla i var sin fyrhjulsdriven VW Polo.

– Vi har konstruerat och byggt bilarna helt efter de tankar och idéer vi och våra tekniska samarbetspartners haft. Det har varit ett omfattande och tidskrävande arbete och i stället för att göra avkall på något i byggprocessen har vi valt att koncentrera oss på att få en bil klar till premiären i Skåne, säger teamchefen Tommy Kristoffersson.

Polon kommer Johan Kristoffersson att köra. Ole Christian Veiby inleder säsongen i den VW Scirocco Kristoffersson var snubblande nära att styra hela vägen till final i fjolårets EM-deltävling i Höljes.

– Det är med spänning, förväntan och ödmjukhet vi ser fram emot årets säsong, den första i en treårig satsning. Vi kommer till start med starka förare och bilar och hoppas självklart på stora framgångar i ett startfält som verkligen håller hög klass. RallyX har alla förutsättningar att bli både spektakulärt och nyskapande, en höjdare för team, samarbetspartners, publik och media, säger Tommy Kristoffersson.

Jämte Volkswagen Dealer Team kommer Marklund Motorsport till SM-premiären med en VW Polo för dubbla juniorvärldsmästaren i rally, Per-Gunnar Andersson. Marklund Motorsport fick en bra start på VM. Både Toomas Heikkinen och Anton Marklund avancerade till final i Portugal.

– Volkswagen har ökat sitt engagemang i rallycross globalt eftersom det är en publikvänlig sport på stark frammarsch. Därför ser vi extra mycket fram emot säsongen här i Sverige och tror och hoppas på ett spännande mästerskap med två team som har starkt stöd hos den svenska Volkswagen-organisationen och våra handlare. Det är också mycket positivt att BAUHAUS nu valt att gå in som partner till Volkswagen Dealer Team KMS, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Johan Saxne, marknadsdirektör på BAUHAUS, säger så här om företagets engagemang i rallycrossporten och Volkswagen Dealer Team KMS:

– Vi är idag marknadsledande inom DIY och precis som Volkswagen står BAUHAUS för prisvärdhet, kvalitet och ypperlig service. Tillsammans med Volkswagen Dealer Team KMS kommer vi att göra en storsatsning på BAUHAUS Företagsservice. Volkswagen matchar vårt varumärke perfekt vad gäller såväl målgrupp som professionalitet och spetskompetens.

Johan Kristoffersson

Bor: Arvika.

Ålder: 25 år.

Status: Sambo med Zandra Björkholtz.

Yrke: Jobbar på Kristoffersson Motorsport.

Intressen: Cykling, längdskidåkning, friluftsliv.

Meriter: STCC-mästare 2012. Segrare i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2012 och 2013. Mästare i internationella toppserien V8 Superstars 2012. Semifinalist i rallycross-EM i Höljes 2013.

Ole Christian Veiby

Bor: Kongsvinger.

Status: Flickvän.

Ålder: 17 år.

Yrke: Studerar på NTG, Norges Toppidrottsgymnasium.

Intressen: All motorsport, handboll och jakt.

Meriter: Norsk mästare i crosskart (125 cc) 2011, och trea i 250 cc-klassen 2012. Fem klassegrar (junior) i det norska rallymästerskapet 2013. Två pallplatser, sjua totalt och ”Årets Rookie” i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2013.

Volkswagen Polo Supercar

Design: BTZ GmbH.

Motor: VW 2.0 Torrsump. Design Trollspeed.

Kaross: Bodytec GmbH.

Komposit: Trifilon AB

Elektronik: Motec.

Drivlina: Unic AB.

Hjulupphängning: Reiger.

Koppling: 2-skivig från SACHS.

Bromsar: AP 351x32 fram och bak.

Pedalställ: AP.

Smörjmedel: Castrol Racing.

Projekt: KMS AB.

Kalender RallyX 2014

9-10 maj: Ring Knutstorp.

29 maj: Arvika.

26 juni: Strängnäs.

22-23 augusti: Ring Knutstorp.

5-6 september: Solvalla.

Ytterligare en tävling är planerad, plats dock ej klar ännu.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Johan Kristoffersson, tel. 073-811 41 57 eller Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.