Volkswagen och tecknar avtal om tillverkning i Ryssland

Volkswagen och tecknar avtal om tillverkning i Ryssland

Volkswagen och GAZ Group har idag tecknat ett avtal om montering av Volkswagen- och Skoda-modeller i GAZ fabrik i Nizhny Novgorod, Ryssland. Bakom avtalet ligger en avsiktsförklaring som skrevs under redan i februari i år. Den planerade produktionen är 110 000 bilar per år. Avtalet gäller till 2019.

Avtalet föreskriver att GAZ – som leds av svensken Bo Andersson – ska producera Volkswagen Jetta, Skoda Octavia och Skoda Yeti för den ryska marknaden. Efterfrågan på den ryska marknaden ökar snabbt och för att möta denna planeras den första bilen byggd av GAZ – Skoda Yeti – att rulla ut från produktionslinan mot slutet av 2012.

-
Den ryska marknaden är en tillväxtmotor för bilindustrin och en viktig hörnsten i vår Strategi 2018. Den snabba expansionen av produktionskapacitet i samverkan med GAZ kommer leda till en tydlig förstärkning av Volkswagen-koncernens position på denna nyckelmarknad, säger Martin Winterkorn, koncernchef för Volkswagen AG.

Investeringen i produktion i Nizhny Novgorod kommer att uppgå till cirka 200 miljoner euro. Där ingår utbyggnad och modernisering av existerande lackeringsverkstad och monteringsfaciliteter samt en helt ny enhet för karosstillverkning.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2010 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 68 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 23,3 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 11 000 lätta transportbilar vilket är 28,7 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 7,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2010.