Volkswagen passerade fem miljoner bilar

Volkswagen passerade fem miljoner bilar

Volkswagen Personbilar har för första gången någonsin levererat mer än fem miljoner bilar under årets första tio månader. För perioden januari-oktober blev siffran 5,08 miljoner bilar (jan-okt 2013: 4,95 miljoner).

• Utleveranserna under perioden utvecklade sig bra, även om det stundtals rått osäkerhet på en del marknader, säger Christian Klingler, ansvarig för Marknad och Försäljning inom Volkswagen Personbilar och Volkswagen-koncernen.
  • Leveranserna i Västeuropa, där nya Passat lanseras inom kort, fortsatte att utvecklas positivt. Ett resultat av det är att vi är på rätt spår för att för första gången någonsin lyckas nå mer än sex miljoner bilar på helåret.

Volkswagen Personbilar levererade 1,4 miljoner bilar (1,37, +2,3 procent) på den europeiska marknaden under januari-oktober. Av dessa gick 719 500 till kunder i Västeuropa (exklusive Tyskland). Även i Tyskland steg leveranserna till 483 500 (464 100, +4,2 procent).

På den svenska marknaden steg leveranserna med 18,5 procent till 37 100 bilar (31 300).

Leveranserna i Central- och Östeuropa fortsatte att minska till följd av osäkerhet på de marknaderna. Där nådde 200 500 bilar (220 500, -9,0 procent) ut till kunderna. Företaget levererade 103 100 bilar (129 900, -20,6 procent) på den ryska marknaden.

Volkswagen Personbilar levererade 482 300 (517 600, -6,8 procent) bilar i Nordamerika under perioden till oktober. Av dessa stod kunder i USA för 301 200 (343 000, -12,2 procent).

Leveranserna i Sydamerika minskade med 18,5 procent till 547 700 (672 400) bilar, av vilka 443 200 (514 700, -13,7 procent) nådde kunder i Brasilien.

Märket kunde rapportera en ökning med 12,4 procent i Asien-Stillahavs-regionen från januari till och med oktober. Det är liktydigt med 2,47 miljoner bilar (2,2) av vilka 2,3 miljoner (2,02, +13,8 procent) leverades i Kina (inklusive Hong-Kong), regionens största marknad.

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.