Volkswagen siktar mot framtiden – helt nya elbilskonceptet BUDD-e presenteras

Volkswagen siktar mot framtiden – helt nya elbilskonceptet BUDD-e presenteras

• Volkswagen presenterar den nya tidens mobilitet på elektronikmässan CES
  • Världspremiär: BUDD-e, den helt uppkopplade minibussen med noll utsläpp är den första konceptbilen för en ny generation av elbilar
  • e-Golf Touch med den nya generationen av infotainmentsystem lanserar geststyrning för serietillverkning

På världens största elektronikmässa Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas/USA, 6-9 januari, presenterar Volkswagen två banbrytande, framtidsinriktadebilar: minibussen BUDD-e med noll utsläpp och e-Golf Touch, som också är en elbil.

Världspremiären för den fyrhjulsdrivna minibussen BUDD-e ger en bild av nästa steg mot framtidens mobilitet. BUDD-e baseras på den helt nya plattformen Modular Electric Drive Kit (MEB) och är en modern tolkning av den första VW-bussen− en Volkswagen som utstrålar varumärkets historia, samtidigt som siktet är inriktat på den närmaste framtiden.

Konceptbilens nyutvecklade elektriska drivsystem ger en räckvidd på upp till 533 kilometer och fyrhjulsdriften har en total effekt på 317 hk. På BUDD-e är batterierna placerade i golvet, vilket ger möjlighet för en helt ny design av interiören. Batteriet kan laddas till 80 procents kapacitet på bara 30 minuter.

BUDD-e är en del av Internet och nyckeln till en digital värld av tjänster och infotainment. Man kommer bland annat att kunna få tillgång till sitt hem och sin arbetsplats från bilen.
− Vi utvecklar helt nya och unika fordonskoncept – speciellt konstruerade för körning med eldrift på långa sträckor. BUDD-e är en verklig trendsättare, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.

Med innovativa e-Golf Touch presenterar Volkswagen också nästa generation av infotainment för serietillverkning. Systemet förenar två olika världar − smartphones och bilar − och omfattar ett nytt koncept för bildskärm och kontrollfunktioner med bland annat geststyrning och större pekskärmar.

De nya utvecklingsprojekten visar vilka stora omvandlingar som personbilar genomgår just nu. Dessa förändringar har alla har samma inriktning: elektronik. De styr drivsystemet som mycket oftare kommer att vara elektriskt i framtiden. De driver hjälpsystem som kan reagera snabbare än någon människa kan göra. De tar in Internet i bilen och sätter bilen online samt de förändrar instrument, bildskärmar och kontrollfunktioner. Interaktiva Human-Machine Interfaces (HMIs) gör det möjligt att skapa nya kommunikationskanaler mellan människa och bil.

Framtiden kommer enligt Herbert Diess också att präglas av mer automatisk körning.
− Det kommer att bli en del av vår vardag och fullständigt förändra vår mobilitet. Volkswagen har många idéer och lösningar för hur man ska utnyttja dessa helt nya teknologier och göra dem användarvänliga för våra kunder, säger han.

BUDD-e i detalj – debut för en ny generation av elbilar

Med minibussen BUDD-e öppnar Volkswagen porten mot framtiden. Konceptbilen är den första modellen som baseras på en ny och progressiv teknologiplattform för elbilar: Modular Electric Drive Kit (MEB). Den nya teknologin gör det möjligt att för första gången jämföra helt eldrivna, serietillverkade bilmodeller med dagens bensindrivna bilar. Räckvidden är upp till 533 kilometer enligt den europeiska körcykeln NEDC. Samtidigt har förmodligen laddningstiden för batterierna skurits ned till omkring 30 minuter (80 procents kapacitet) vid slutet av detta decennium.

BUDD-e visar hur mycket resandet kommer att ha förändrats när vi har kommit fram till ungefär år 2019. Med BUDD-e har Volkswagen utvecklat en minibuss som är uppkopplad mot det omgivande nätverket, som en del av Internet, än någon annan bil tidigare – den mest kommunikativa bilen av alla. BUDD-e erbjuder ett mobilt gränssnitt mellan världen i bilen och världen utanför, exempelvis ditt hem eller din arbetsplats.

I BUDD-e är manövrering och informationshantering mer intuitivt än någonsin tidigare. Pek- och geststyrning ersätter reglage och knappar och individuella bildskärmar blandas in i stora infotainmentskärmar. Dessutom har analoga speglar ersatts av digitala skärmar. Dessa nya, interaktiva infotainment- och driftsystem gör bilresan till en interaktiv upplevelse.

Tio nyckelfakta om BUDD-e

1. BUDD-e, med noll utsläpp, är Volkswagens första konceptbil som baseras på nya plattformen för elbilar Modular Electric Drive Kit (MEB).
  2. Fyrhjulsdrivna BUDD-e drivs av två elmotorer, en fram och en bak, med total effekt på 317 hästkrafter.
  3. Batteriets energiinnehåll (92,4 kWh) ger en räckvidd på upp till 533 kilometer (NEDC).
  4. Med BUDD-e skapas ett nytt Human-Machine Interface (HMI) som ett banbrytande instrument- och driftskoncept.
  5. Active Info Display och infotainmentsystemet förenas till en interaktiv värld.
  6. BUDD-e visar upp bilen i Internet of Things (sakernas Internet). Smart Home gör att du har tillgång till ditt hem från bilen.
  7. Genom Volkswagen Travel App är det möjligt att programera musik så att särskilda låtar börjas spelas upp på speciellt utvalda platser under resan.
  8. Geststyrning 2.0 gör att bilen kan styras intuitivt. Till och med dörrarna kan öppnas med en handrörelse.
  9. Multifunktionsrattens nya peksystem kommunicerar med HMI och gör hanteringen av funktionerna mer intuitiv än någonsin tidigare.
  10. Ren design utstrålar varumärkets historia, samtidigt som siktet är inställt på den närmaste framtiden.

MEB – Den nya arkitekturen för Volkswagens elbilar

Den nya plattformen Modular Electric Drive Kit (MEB) är utvecklat speciellt för elbilar. Det innebär att designen av kaross och interiör samt driftsegenskaper kommer att förändras väsentligt. Korta fakta om fördelarna med MEB:

• Rymlig interiör och minsta möjliga plats i trafikmiljön, för att göra det så enkelt som möjligt att manövrera bilen i alla delar av världen.
  • Fantastiskt smidig; kraftfull acceleration och lättmanövrerad.
  • Interiören är designad för optimal användning och ger en känsla av rymlighet.
  • Maximal funktionalitet och nätverksuppkoppling tack vare ett nytt koncept för bildskärm och kontrollfunktioner.
  • Största möjliga säkerhet för passagerarna.
  • Designen kan få en ny, igenkännbar och tydlig identitet tack vare nya möjligheter till anpassning och styling − varje MEB-bil får sin egen stil.
  • Kostnadseffektiv tillgång till e-mobilitet tillsammans med lång räckvidd för att konkurrera med dagens bensindrivna bilar, så att bilen kan användas som familjens förstabil.

MEB ger en uppbyggnad av drivlinan som är speciellt skräddarsydd för användning av kompakta elmotorer och högpresterande batterier. Det platta, utrymmesbesparande batteriet med ett energiinnehåll på 92,4 kWh är integrerad i nästan hela golvet på BUDD-e. Det ger energi åt två elmotorer, som driver båda hjulaxlarna.

• Den främre elmotorn producerar 100 kW (200 Nm), medan den bakre motorn ger 125 kW (290 Nm); den totala mekaniska systemeffekten är 225 kW.
  • Detta ger en total räckvidd på upp till 533 kilometer (NEDC) när batteriet är fulladdat, vilket placerar BUDD-e på en jämförbar nivå med dagens bensindrivna bilar.
  • Batteriet kan antingen laddas genom att kopplas till ett vanligt vägguttag eller via induktiv laddning. Med en laddningseffekt på 150 kW (DC) laddas batteriet upp till 80 procent på bara omkring 30 minuter.
  • Konceptbilens fyrhjulsdrift ger BUDD-e en topphastighet på 180 km/h, och den kan accelerera från 0 till 100 km/h på bara 6,9 sekunder.

Minsta möjliga plats i trafiken − funktionell estetik

BUDD-e utnyttjar det trånga utrymmet i trafiken perfekt. Minibussen är4 597 mm lång, 1 940 mm bred och 1835 mm hög, vilket placerar den mellan modellerna Touran och Multivan T6.De som utvecklat designen av BUDD-e har fokuserat på funktionalitet med estetik. Inte minst på grund av detta har denna minibuss fått en ikonisk charm − funktionell, progressiv, ren, kraftfull och lätt att tycka om, allt på samma gång. Konceptbilen har en tvåtonad färgskala med karossen lackerad i “Nevada White” under vindrutelisten och taket lackerat i gyllene “Phoenix Copper”.

Ett mobilt hem

Arkitekturen av nya plattformen MEB gav en möjlighet att skapa ett utrymme som knappast på något sätt begränsas av drivteknologin i den främre delen av bilen, exempelvis har den konventionella instrumentbrädan med alla dess knappar och reglage helt försvunnit. Den behövs helt enkelt inte längre i framtidens elbilar. Istället har Volkswagen arrangerat instrumenten − nästa generation av Human-Machine Interface − som en bildskärm som ser ut att sväva mitt i luften, som ett flytande bord i utrymmet framför föraren. Men det är inte bara förarens arbetsplats som har fått en ljus utformning,utan alla ytor invändigt går i blått, silver och vitt.

När du öppnar skjutdörren från utsidan med en handrörelse stiger du in i en interiör som mer påminner om ett vardagsrum än i en bil så som vi är vana vid − ett öppet rum, möblerat så som du vill ha det. Förarens och framsätespassagerarens stolar står på ett äkta trägolv. Om passageraren i framsätet vill prata med vännerna som sitter i baksätet kan han bara svänga runt sin stol (precis som föraren kan göra med sin stol) och vända sig mot dem där bak. I baksätet finns det en mjuk, skön matta och två konventionella, bekväma stolar. När du vill ta en paus kan du utnyttja bänken som är placerad i färdriktningen mitt i bilen. På sidoväggen är en 34-tums bildskärm inmonterad. Atmosfären i baksätet är också ljus och lätt − ett mobilt sällskapsrum där du kan känna dig som hemma.

Instrument- och driftskoncept – revolution istället för evolution

Stilen på interiören kännetecknas av helt nya och progressiva Human-Machine Interface – framtidskonceptet för bildskärm och kontrollfunktioner. Allting hanteras intuitivt via geststyrning, pekskärm (bildskärm och pekskjutreglage) eller röststyrning.

• Smart Home/Home Net. BUDD-e är en del av Internet och nyckeln till en digital värld av tjänster och infotainment där man kommer att kunna fåtillgång till sitt hem och sin arbetsplats från bilen och styra klimatsystem, tända eller släcka belysning eller helt enkelt kolla online om barnen kommit hem än. Med App Connect – Volkswagens gränssnitt för alla smartphones från Apple och Android – är det möjligt att styra vissa Connected Home-funktioner från BUDD-e medan man är ute och kör. Till exempel: om en gäst ringer på dörrklockan hemma fångas besökaren på bild av kameran vid dörren och bilden skickas direkt till infotainmentsystemets bildskärm. Det är till och med möjligt att prata med besökaren via bilens handsfree-system och öppna ytterdörren, om du vill.
  • Drop Box – en mobil brevlåda. Samtidigt blir bilen ett interaktivt gränssnitt till världen utanför och en del av den smarta världen. Det är tänkbart att till exempel konsumtionsvaror, som torkarblad till bilen, och all annan form av shopping i framtiden inte bara kan göras från bilen, utan till och med levereras till bilen via bilens Drop Box, som är tillgängligfrån utsidan.
  • Home-Net don’t forget – glöm inte något. BUDD-e kan också påminna användaren om han/hon har glömt något i bilen via personens smartwatch eller smartphone. Genom att använda en inventarielista kan föraren eller passagerarna se allt som har tagits med till bilen. Den intelligenta påminningsfunktionen informerar också om saker som borde finnas i bilen i vissa situationer. Till exempel om väderrapporten säger att det ska bli regn påminner BUDD-e föraren om att det inte finns något paraply i bilen. De relevanta föremålen utrustas i förväg med en sändare (en liten etikett), som gör det möjligt att hålla koll på dem. “Home-Net don’t forget”-appen använder ett krypterat trådlöst gränssnitt som innebär att det är omöjligt att hitta föremålen från utsidan av bilen eller av obehöriga användare.
  • Smart Gesture – bilen öppnar ytterdörren hemma. Volkswagen har som mål att bli en av de första biltillverkarna som kommer att integrera geststyrning i serietillverkade bilar. I framtiden blir det möjligt att utnyttja geststyrningsfunktioner i bilen för att styra vissa funktioner i hemmet. Detta görs idag med hjälp av den välkända Easy Open-funktionen, där BUDD-e använder en laser för att projicera en virtuell yta framför bakluckan. Om en behörig användare sparkar på den här platsen öppnas bakluckan automatiskt. Att öppna ytterdörren hemma fungerar på samma sätt: BUDD-e projicerar en yta framför dörren och om personen som bor där sätter sin fot på ytan öppnas dörren − mycket praktiskt om du har händerna fulla med kassar. Naturligtvis måste vissa saker åtgärdas på dörren i förväg och det måste också finnas en mjukvarulänk för att detta ska fungera.

Självstyrande bilar− en avkopplande reseupplevelse

Möjligheten att välja BUDD-e som självstyrande bil har också implementerats. Det finns sedan en tid tillbaka hjälpsystem för serietillverkade Volkswagen-modeller för att automatisera vissa individuella funktioner, såsom Traffic Jam Assist (automatisk styrning, bromsning och acceleration i köer), områdesbevakararen Front Assist med den adaptiva farthållaren ACC inklusive autobromsen City Emergency Brake, fotgängarskydd, Lane Assist och Side Assist (automatisk filhållning och rattstyrning åt motsatt håll om filbyte sker när det finns en bil i döda vinkeln), Park Assist (automatisk parkering med bl.a. automatisk styrning och bromsning), Rear Traffic Alert (systemet känner igen fordon som närmar sig när bilen backas ut ur en parkeringsficka och aktiverar bromsarna) eller Emergency Assist (som automatiskt stoppar bilen och aktiverar varningsljusen och skickar ett SOS nödlarm om föraren blir oförmögen att hantera situationen).

I slutet av detta decennium kan funktionerna i de olika hjälpsystemen vara integrerade med varandra och att köra bil helt automatiskt kan vara en realitet. Med två målsättningar: att minimera antalet olyckor och maximera komforten på långa resor.

e-Golf Touch i detalj

På CES presenterar Volkswagen dessutom elbilen e-Golf Touch, som baseras på den serietillverkade modellen. Med ett modernt infotainmentsystem ger e-Golf Touch en bild av en av de viktigaste framtida trenderna inom uppkoppling. e-Golf Touch har inte bara utrustats den innovativa tekniken med geststyrning, utan har också en vidareutvecklad version av Modular Infotainment Toolkit (MIB) med en konfigurerbar 9,2-tums bildskärm. Pekskärmen förenar två olika världar − smartphones och bilar. Detta system kommer att bli vanligt inom nästan varje bilsegment tack vare biltillverkare som Volkswagen och modeller som storsäljaren Golf.

Tio nyckelfakta om e-Golf Touch

1. Världspremiär för Volkswagens helt nya generation av infotainmentsystem, som snart går i produktion.
  2. Toppversionen av den nya generationen av infotainment kommer också att lanseras med geststyrning.
  3. Infotainmentsystemet som presenteras i e-Golf Touch är – förutom ett par detaljer – det system som är avsett att installeras i den framtida serietillverkade modellen.
  4. Den nya toppversionen av systemet har en högupplöst 9,2-tums pekskärm (1280 x 640 pixlar) med en elegant glasyta.
  5. Den nya toppversionen kan konfigureras och bildskärmens innehåll kan visas i funktionsplattor.
  6. Dessa funktionsplattor på 9,2-tums skärmen kan konfigureras efter innehåll med tio olika teman (t.ex. Musik eller Telefon).
  7. Volkswagen planerar att lansera ett nytt röststyrningssystem med förbättrad styrningskoncept för nya Golf i början av sommaren.
  8. En ny "elektronisk röstförstärkning" gör det mycket lättare att kommunicera med passagerarna i baksätet.
  9. I framtiden blir det möjligt att spara personanpassningen för sin Volkswagen i molnet och därifrån överföra det till andra bilar.
  10. Smartphone-meddelanden kommer också göra det möjligt att läsa och svara på SMS medan man kör.

Mer detaljerad information om BUDD-e och e-Golf Touch finns i bifogade PDF-dokument (på engelska).

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.