Volkswagen-teamen på poängjakt när rallycross-VM goes west!

Volkswagen-teamen på poängjakt när rallycross-VM goes west!

Semestern är över och VM i rallycross gör omstart i Kanada kommande veckoslut, 7-8 augusti.

De svenska Volkswagenteamen gör resan väster ut med höga ambitioner. Siktet är inställt på final och prispall.

Hetast av förarna i de svenska Volkswagenteamen är givetvis Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Sweden. Inför säsongens sjunde deltävling kan han blicka tillbaka på en mycket bra första halva av mästerskapet. Kristoffersson vann premiären i Portugal, var trea i England och körde även final i Tyskland.

– Med tanke på att vi snarare haft stolpe ut än stolpe in hittills är jag rätt nöjd med vad vi presterat. Målet att vinna deltävlingar och vara med och slåss om segrar tycker jag redan vi har infriat. Inför omstarten tycker jag våra förutsättningar att fortsätta att prestera bra resultat är goda och min egen, personliga målsättning att sluta på medaljplats i förarmästerskapet står givetvis fast, säger Kristoffersson.

Värmlänningen är tvåa i VM-tabellen som toppas i stor stil av regerande mästaren Petter Solberg. Kristoffersson skuggas av Andreas Bakkerud, som efter tredjeplatsen i Höljes nu bara har två poäng upp till VW Polo-föraren.

– Just nu tittar jag eller teamet varken uppåt eller neråt i tabellen. Vi fokuserar på vår egen uppgift och tittar rakt fram, säger Johan, som inte körde deltävlingen på GP3R-banan i Trois-Rivieres mellan Quebec och Montreal förra året.

Även för hans norske teamkompis Tord Linnerud blir banan en ny bekantskap.

I det andra, svenska VW-teamet, Marklund Motorsport, har både Toomas ”Topi” Heikkinen och Tanner Foust tidigare erfarenhet av den kanadensiska banan.

– Faktum är att tävlingen i Kanada var vår näst bästa 2014 så våra förhoppningar inför årets tävling är stora, säger teamchefen Michael Schneider.

Senast Kanada stod som VM-värd var Toomas Heikkinen kvalbäst närmast följd av dåvarande teamkompisen Anton Marklund. Båda avancerade sedan till final där Marklund slutade tvåa.

Tävlingen inbringade många sköna poäng i teammästerskapet där Marklund Motorsport senare under säsongen säkrade en silverplats.

Toomas Heikkinen är åttonde man i årets mästerskap inför starten i Kanada på fredag. Finländaren öppnade säsongen starkt och vann den tredje deltävlingen, som avgjordes i Belgien. Sedan gick det grus i maskineriet. ”Topi” missade semifinal både i England och i Tyskland, men i Höljes var fjolårets VM-tvåa tillbaka där han och teamet hör hemma – i final.

– Vår fjolårsinsats visar att våra bilar passar på banan i Kanada och jag har stora förhoppningar om att vi ska kunna ta en pallplats även i år, säger Schneider.

Jämte Heikkinen och Foust, som gör sitt tredje inhopp i årets mästerskap, kommer Marklund Motorsport att ställa upp med en tredje VW Polo i Kanada. Teamet har lånat ut bil till Anton Marklund, som i år kör för Mattias Ekströms Audi-team EKS. Anton, som är son till Marklund Motorsports ägare Jan Marklund, kraschade i Höljes. EKS hann inte reparera bilen innan den skulle skeppas över till Kanada och för att lösa hans medverkan i helgens tävling lånar EKS en Polo.

P-G Andersson står över tävlingen i Kanada, men är tillbaka i teamet i nästa deltävling som avgörs i Norge.

Rallycross-VM i TV

VM-deltävlingen i Kanada avgörs 7-8 september. Semifinaler och finaler i huvudklassen Supercar körs natt till söndag svensk tid.

Viasat Motor visar två timmar live med start kl 24.00. TV10 visar också finalpasset live men inleder sin sändning först kl 01.00.

Förar-VM efter 6 av 13 deltävlingar.

1) Petter Solberg, Norge, Citroën, 159 poäng

2) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen, 115

3) Andreas Bakkerud, Norge, Ford, 113

4) Timmy Hansen, Sverige, Peugeot, 104

5) Reinis Nitiss, Lettland, Ford, 96

6) Davy Jeanney, Frankrike, Peugeot, 88

7) Mattias Ekström, Sverige, Audi, 87

8) Toomas Heikkinen, Finland, Volkswagen, 75

9) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Volkswagen, 51

10) Robin Larsson, Sverige, Audi, 46

12) Tord Linnerud, Norge, Volkswagen, 39

16) Tanner Foust, USA, Volkswagen, 16

Teammästerskapet.

1) Ford/Olsbergs MSE, 209 poäng

2) Team Peugeot-Hansen, 192

3) Solberg Doran Rallycross Team/Citroën, 182

4) Volkswagen Team Sweden, 154

5) Marklund Motorsport/Volkswagen, 126

6) EKS/Audi, 115

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta dåTommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Jan Marklund, tel 070-346 55 46 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden.I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.