Fotograf: Volkswagen

Volkswagen utvecklar elbil för backtävlingen Pikes Peak

• Vill sätta nytt rekord på legendariska Pikes Peak i USA
  • Eldriven prototyp med morgondagens teknik
  • Comeback för Volkswagen efter mer än 30 år

En ny utmaning i motorsport med morgondagens teknik: Volkswagen utvecklar en helt eldriven bil för världens mest kända backtävling. Den fyrhjulsdrivna prototypen är planerad att starta i Pikes Peak International Hill Climb i Colorado, USA, den 24 juni 2018. Målet är att sätta ett nytt rekord för elbilar i racet där mållinjen ligger på 4 300 meters höjd.

Det nya motorsportprojektet är en del av Volkswagens omvandling till att bli den ledande tillverkaren av eldrivna bilar. Vid år 2025 kommer märket Volkswagen att erbjuda 23 helt eldrivna modeller på den globala marknaden.

− Pikes Peak Hill Climbing är en av världens mest kända bilrace. Tävlingen innebär en enorm utmaning och är därför utmärkt för att bevisa möjligheterna för kommande teknologier, säger Frank Welsch, Volkswagens utvecklingschef.
− Vår elbil kommer att vara utrustad med innovativ batteri- och drivteknik. Det extrema stresstestet på Pikes Peak kommer att ge oss viktiga upptäckter som gynnar framtida utveckling, fortsätter Welsch.

Bilen utvecklas av Volkswagen Motorsport i nära samarbete med avdelningen för teknisk utveckling i Wolfsburg.
− Loppet på Pikes Peak innebär en ny start för oss. Vi utvecklar en helelektrisk tävlingsbil för första gången. Projektet är också en viktig milstolpe i vår nya inriktning inom motorsporten. Vi är bokstavligen laddade att ta oss an denna otroliga utmaning, säger Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport.

Senast Volkswagen Motorsport deltog i Pikes Peak Mountain Race var 1987 ( se film ). Då med en spektakulär Golf Mk2 med två motorer, en fram och en bak. Bilen drabbades dock av tekniska problem och föraren tvingades bryta 400 meter före mållinjen.
− Det är dags för revansch, kommenterar Smeets.

Pikes Peak International Hill Climb – även kallad "Race to the clouds" − har körts sedan 1916 i Rocky Mountains nära Colorado Springs. Racet är 19,99 kilometer långt och klättrar 1 440 meter till mållinjen på 4 300 meter över havet. Banan innehåller 156 kurvor.

Det aktuella rekordet i klassen för eldrivna prototyper är 8 minuter och 57,12 sekunder, som fastställdes av amerikanska föraren Rhys Millen (e0 PP100) år 2016.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige , Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige