Allt fler söker sig till ideellt engagemang

Fler vill engagera sig ideellt. Nu har hela 50 000 personer sökt volontäruppdrag via Volontärbyrån hos föreningar som Amnesty, Äldrekontakt och Fryshuset. En av dem är 16-åriga Emma Andersson som engagerar sig som läxhjälpare.

– Jag surfade runt för att jag helt enkelt ville göra något. Så hittade jag föreningen Tamam Stockholm, och nu är jag läxhjälpare en gång i veckan på en skola här i Stockholm. Det som är så roligt med mitt uppdrag är att vi ofta får chans att prata om helt andra saker än läxor, vi har roligt tillsammans. Två ungdomar som flydde från Syrien för fem år sedan möttes nu igen via läxhjälpen här i Sverige – det är häftigt att få vara med om.

Varann svensk engagerat sig ideellt
Varannan svensk engagerar sig ideellt. Men många som vill engagera sig, och särskilt unga, vittnar om att det kan vara svårt att hitta till föreningar och organisationer där man kan få utlopp för sitt engagemang. Därför finns Volontärbyrån, vars syfte är just att hjälpa människor att enkelt hitta ideella uppdrag. I dag har Volontärbyrån förmedlat 50 000 volontärer till ideella organisationer över hela landet.
– Vi är glada att allt fler hittar ideella uppdrag via Volontärbyrån, säger Maria Alsander, verksamhetsledare på Volontärbyrån. Just nu finns det över 500 ideella uppdrag över hela landet att söka, inom vitt skilda områden. På det här sättet kan ännu fler vara delaktiga i att utveckla vårt samhälle och göra skillnad.

Vill nå utanför sitt eget nätverk
Tamam Stockholm, som är den organisation som Emma engagerar sig för, bedriver läxhjälpsverksamhet och aktiviteter för nyanlända barn och ungdomar. Tamam har haft stor hjälp av Volontärbyrån i att hitta fler volontärer.
– Tamams motto är ”vänskap utan gränser” och hela vår verksamhet vilar på volontärernas engagemang, säger Julia Holmberg, ordförande för Tamam Stockholm. Vi försöker att inte göra skillnad mellan deltagarna och volontärerna och det märks att de trivs ihop. Vi vill försöka nå personer utanför vårt egna nätverk som kanske inte har hört talas om Tamam, och därför använder vi Volontärbyrån. Det är ett enkelt sätt att nå ut, och vi har hittat så många fantastiska, drivna volontärer.

Volontärbyrån hjälper människor och ideella organisationer att hitta varandra. Det är föreningar runt om i Sverige annonserar på Volontärbyrån vad de behöver hjälp med och just nu kan volontärer exempelvis hitta uppdrag för exempelvis Rädda Barnen, Fältbiologerna eller Skåne Stadsmissions.

För mer information, kontakta:

Vanja Höglund, pressansvarig, vanja.hoglund@volontarbyran.org, 070-33 77 897