Företag bör stödja frivilligorganisationer enligt Volontärbarometern 2008

Volontärbarometern 2008
Företagen bör stödja ideella organisationer

Svenska volontärer anser att företagen ska stödja ideella organisationer med pengar. Det svarar 80% av de tillfrågade i Volontärbyråns årliga barometer med över 1.200 volontärer. Över hälften anser att företagen även borde ställa upp med volontärer.

Volontärbarometern baseras på en undersökning som Volontärbyrån genomför varje år, i samband med Internationella Frivilligdagen 5 december, för att spåra trender inom det ideella engagemanget i Sverige. Årets undersökning baseras på svar från över 1.200 volontärer som hittat sina uppdrag via Volontärbyrån under 2002-2008.

Det ökade intresset för CSR, Corporate Social Responsibility, avspeglar sig tydligt i årets Volontärbarometer. Hela 80% av de tillfrågade volontärerna anser att svenska företag ska ge ekonomiskt stöd till ideella organisationer. Över hälften anser att företagen även borde bidra med volontärer, alltså ge möjlighet till anställda att göra en insats på arbetstid.

- Det är nog lättare för företag att bidra med pengar men troligtvis mer utvecklande för företaget och för frivilligorganisationen om de engagerar sig som volontärer och lär sig mer om varandra. Det blir mer hållbart för alla och det bidrar till ett bättre samhälle, menar Patricia Carswell volontär för Röda Korset och Rädda Barnen.

- Företagsvolontärprogram har blivit vanligare, säger Amelie Silvferstolpe på Volontärbyrån, men konstaterar samtidigt att det är långt kvar till den självklara inställning som finns i exempelvis USA.

- Där finns en helt annan syn på värdet av att volontera. Att göra en ideell insats är ett naturligt steg i karriären. Och det visar att företaget menar allvar med sitt CSR-arbete.

Mer än hälften av volontärerna anser att företagens agerande påverkar deras val som konsumenter. Ett synligt samarbete med frivilligorganisationerna är positivt. En fjärdedel anser att företagens engagemang är viktigt för deras val av arbetsgivare.

- Ett företag som förenar hjärta och hjärna gör dem klart attraktivare att arbeta för, säger Louise Attling, volontär för Läkare utan Gränser.

Att man mår bra av att engagera sig speglas i svaren på frågan om vad volontärerna fått ut av sitt engagemang. Svenska volontärer känner sig behövda, har roligt, får nya vänner samtidigt som de får möjlighet att påverka andras situation. De upplever att de bidrar med sin medmänsklighet och har själva ibland också fått hjälp. För många blir det också en merit som de har användning av i yrkeslivet, något som är speciellt viktigt för många av de yngre volontärerna som är aktiva på arbetsmarknaden.

Hela 70% tar sitt första volontäruppdrag i livet genom Volontärbyrån. Majoriteten är dessutom unga, 66% mellan 18-37 år, vilket är en grupp som många frivilligorganisationer annars säger sig ha svårt att komma i kontakt med. Volontärbyrån är en dörröppnare in i det ideella vilket är viktigt för samhället i stort. Dessutom visar forskning på att om man börjar volontera som ung så är sannolikheten mycket högre för att man också volonterar när man blir äldre.

Statistik och diagram från undersökningen finns bifogad.

KONTAKT OCH BILDMATERIAL:
Amelie Silfverstolpe, grundare Volontärbyrån 0708-345 645 amelie@volontarbyran.org

Bilder på volontärer, diagram mm finns att ladda ner på www.newsdesk.se/pressroom/volontarbyran/image/list

NOTIS TILL REDAKTÖR:
Skriv gärna ut vår webbadress www.volontarbyran.org så att vi kan ta tillvara på läsarnas engagemang!

OM VOLONTÄRBYRÅN
Volontärbyrån förmedlar kontakt mellan volontärer och Sveriges frivilligorganisationer så att alla som vill ska kunna få uppleva den positiva känslan av att engagera sig. Volontärbyrån är en ideell organisation som sedan starten 2002 har förmedlat mer än 16 000 volontärer till över 900 frivilligorganisationer, däribland Röda Korset, Amnesty, Hammarby IF, Circus Cirkör, Tjejzonen, Göteborgs Räddningsmission och Fryshuset. Uppdragen varierar från läxläsning och telefonjour till styrelseuppdrag, it-support, flyktingguider och evenemangshjälp. En del av uppdragen kan också utföras på distans. Volontärbyrån drivs av Forum för Frivilligt Socialt Arbete med stöd från bland annat kommuner och företag som låter sina anställa volontera på arbetstid. Volontärbyrån finns på www.volontarbyran.org

• csr
  • corporate social responability