Volontärbyrån lanserar sig lokalt i Falun, Västerås och Uppsala

Volontärbyrån utökar sin verksamhet i Falun, Västerås och Uppsala genom ett samarbete med det lokala föreningslivet och ekonomiskt stöd av kommunerna. De lokala samarbetena innebär en ökad satsning på att stimulera och kanalisera engagemanget lokalt.

De nya samarbetena gör att de lokala organisationerna får ett ökat stöd i rekryteringen av frivilliga samt ges möjlighet till utbildning i volontärsamordning, dvs. hur man leder och tar tillvara på frivilliga i verksamheten. Volontärbyrån kommer också att marknadsföra sig lokalt för att visa allmänheten på vilka möjligheter det finns att engagera sig i organisationer i Falun, Västerås och Uppsala.

Ideella organisationer inom såväl kultur, idrott, natur som det sociala området kommer att informeras och utbildas om möjligheten att söka volontärer via Volontärbyrån, för att på så sätt erbjuda en bredd av så många olika volontäruppdrag som möjligt för Västerås, Uppsala och Faluns invånare. Uppsala har sedan länge samarbetat med Volontärbyrån, men nytt för i år är att vi öppnar ett lokalkontor med bemanning för att kunna erbjuda möjligheten att möta oss på plats. Invigning av Volontärbyrån i Uppsala sker i samband med öppnandet av Centrum för Ideellt Arbete den 4 september.

- Vi ser fram emot en större lokal närvaro av Volontärbyrån. Det ska bli spännande att få ta del av Volontärbyråns expertis inom området volontärsamordning och uppskattar också att Volontärbyråns volontärförmedling hjälper oss att få in nytt blod i organisationen. Genom Volontärbyrån når vi ut till människor som inte tidigare engagerat sig ideellt och kan därigenom nå grupper vi tidigare har haft svårt att rekrytera frivilliga från, säger Daniel Grönberg, konsulent på Röda Korset i Falun

- De lokala samarbetena innebär att vi aktivt kommer att arbeta för att hjälpa alla invånare att enkelt hitta volontäruppdrag som passar dem! Volontärbyrån tror på att man mår bra av att engagera sig och volontärernas engagemang kommer dessutom organisationerna, brukarna och samhället i stort tillgodo. Många organisationer i Uppsala har redan använt Volontärbyrån via webbplatsen, www.volontarbyran,org, sedan tidigare, men att Volontärbyrån öppnar ett lokalkontor gör att verksamheten blir än mer tillgänglig både för både organisationer och för de enskilda volontärerna, säger Marita Klasson på Volontärbyrån i Uppsala.

- Vi är väldigt glada att kommunen  tagit beslutet att stödja det lokala ideella engagemanget genom Volontärbyrån. Det kommer att hjälpa volontärer att enkelt hitta volontäruppdrag som passar dem och deras utbildningar och kunskap innebär också ett stort stöd för oss som organisationer, säger Helena Wahlund på Brottsofferjouren i Västerås.

Om Volontärbyrån
Volontärbyrån förmedlar kontakt mellan volontärer och frivilligorganisationer via sin hemsida www.volontarbyran.org och har sedan starten förmedlat över 19 000 volontärkontakter till mer än 900 frivilligorganisationer. Volontärbyrån håller också utbildningar i volontärsamordning för frivilligorganisationer. Verksamheten är helt ideell och finansieras bland annat av regeringen, företagssamarbeten samt kommuner som vill stimulera engagemanget lokalt. Nyligen vann Volontärbyrån den prestigefyllda utmärkelsen Social Capitalist Award för sitt arbete. Läs mer på: http://www.newsdesk.se/pressroom/volontarbyran/

Aktuella volontäruppdrag
Redan idag finns det uppdrag att söka i såväl Västerås, Falun och Uppsala, nedan några exempel.

Världsbutiken Globalen i Uppsala vill gärna ha volontärer som hjälper till i butiken.

Afasiföreningen i Uppsala skulle bli glada för att få kontakt med volontärer som vill vara värdar/värdinnor på deras mötesplats.

Svenska kyrkan i Gottsunda har ett språkkafé för invandrar som vill lära sig svenska och söker pratglada volontärer som vill umgås och öva svenska

Uppsala Diakonicentrum gör många olika saker och söker bla. volontärer som besöker och läser högt för äldre.

Fredsmuseet i Uppsala söker kulturvolontärer som vill vara museivärdar och som också kan få för att hjälpa till med den pedagogiska verksamheten.

Fotbollsklubben Sirius IK vill gärna komma i kontakt med personer som t.ex. kan hjälpa till i VIP-rummet eller stå i kiosken under matcherna.

Svenska Ekodemiker arbetar med universitet och högskolor för hållbar utveckling söker en chefredaktör och webbmaster till deras tidning "Oblekt". Dessa uppdrag kan göras på distans, dvs. det spelar ingen roll vara du bor för att kunna utföra dem.

Mattecentrum är en relativt nystartad verksamhet som ger gratis matteundervisning och läxhjälp till skolelever. De söker både läxhjälpare och personer som vill starta upp lokala verksamheter på olika orter runt om i landet.

Peaces Quest International söker IT-kunniga volontärer som kan hjälpa dem med webbplatsen i deras arbete för fred och demokratifrågor.

Daisy Hope engagerar sig för utsatta hundar och andra djur och söker personer som kan adoptera hundar och också hjälp med styrelsearbetet.

Svenska kyrkan i Kungsåra församling söker "tillfällig husmor" som kan hjälpa till vid sopplunchen.

Föreningen Den öppna Dörren är på jakt efter en eller flera volontärer som kan hjälpa till under modevisningen senare i höst.

Svenska Kyrkan i Västerås, Ansgars församling söker scoutledare till spårargruppen för 7-9-åringar.

Tjejjouren Ronia i Västerås söker volontärer som vill arbeta för unga tjejers rättigheter.

För mer information, kontakt med lokala volontärer och ideella organisationer, statistik mm, kontakta:
Amelie Silfverstolpe, grundare Volontärbyrån, 0708-345645, amelie@volontarbyran.org

Volontärbarometern
Varje år gör Volontärbyrån en undersökning bland de volontärer som vi förmedlat för att bl.a. undersöka deras motiv till sitt engagemang och vad de får ut av att vara volontärer. Vi försöker också spåra trender inom det ideella engagemanget. Undersökningsresultatet baseras på svar från 1205 volontärer som förmedlats från 2002-09-01 till 2008-08-22. Mer statistik redovisas på hemsidan: www.volontarbyran.org

10-i-topp varför man mår så bra av att engagera sig som volontär

• 80 % känner sig behövda och nyttiga
  • 60 % har haft roligt
  • 51 % har lärt sig mer om hur andra människor har det
  • 49 % har fått möjlighet att påverka andras situation
  • 48 % har fått kunskap och kompetens de har nytta av i andra sammanhang
  • 45 % har varit uppfyllda av att göra något viktigt som en del av ett team
  • 38 % uppger att det varit en merit i yrkeslivet eller i andra sammanhang
  • 29 % har fått nya vänner
  • 31 % uppger att det har skapat mening i livet
  • 19 % har fått bättre självförtroende

10-i topp - varför man vill bli volontär

• Vill göra en insats inom ett specifikt område, t ex för hemlösa, äldre, miljö 67 %
  • Vill bli volontärer för att utvecklas som person 59 %
  • Hoppas kunna vara ett bra stöd för andra 59 %
  • Vill göra något konkret istället för att skänka pengar 58 % (jmf 2007: 33 %)
  • Vill känna sig behövd och nyttig 49 %
  • Det verkade kul 45 %
  • Samhället inte fungerar om inte var och en tar ett personligt ansvar 41 %
  • Vill skapa mening i livet 36 %
  • Vill skaffa sig yrkesmässig erfarenhet och merit till sin CV 34 %
  • Vill dela med sig av sin yrkesmässiga kompetens 28 %
    Bara 5 % gjorde det för att döva samvetet

10-i topp Volontärernas intresseområden

• 65 % vill engagera sig för barn & ungdom
  • 47 % vill syssla med socialt arbete
  • 46 % för kvinnor
  • 42 % för invandrare och flyktingar
  • 36 % vill arbeta med internationellt arbete i Sverige
  • 36 % vill syssla med freds- och ickevåldsarbete
  • 35 % vill engagera sig inom kultur
  • 31 % vill hjälpa hemlösa
  • 28 % vill ta hand om djur
  • 28 % inom miljö/natur

Volontärbyrån når helt nya grupper av volontärer
70 % av Volontärbyråns användare tar sitt första volontäruppdrag i livet volonterar för första gången
31 % har volonterat tidigare men använder Volontärbyrån för att hitta nya uppdrag

Att vara volontär ger mersmak, i princip alla kan tänka sig att volontera igen
99 % av volontärerna svarade ja på frågan om de kunde tänka sig att volontera igen.

Ålder
Volontärbyrån når en generellt sett yngre målgrupp än genomsnittet av de som volonterar (enligt SCB). En trolig förklaring till detta är dels att yngre använder Internet i högre utsträckning för att söka information men också att det sätt som Volontärbyrån matchar behov och önskemål passar unga som gärna på förhand vill veta vad som förväntas av dem både vad gäller innehåll och tidsomfattning. Den yngsta vi förmedlat är 13 den äldsta 79.

• 66 % mellan 18-37 år
  • 27 % mellan 38-65
  • 4 % över 65

Önskar du mer statistik och illustrationer?
Hela Volontärbarometern med illustrationer och statistik om den ideella sektorn hittar du på här: http://www.newsdesk.se/pressroom/volontarbyran/document/list

• frivilligorganisation
  • forum för frivilligt socialt arbete
  • ulrika erksell