Volontärbyrån samlar 100 volontärsamordnare från över 70 ideella organisationer i en konferens om ledarskap och ideellt engagemang

Den 13-14 mars står Volontärbyrån värd för en nationell konferens med temat volontärsamordning. Volontärsamordning handlar om hur organisationer rekryterar, samordnar och leder frivilliga. Att bli ansvarig för volontärer är ett stort förtroende. Volontärer är en oerhört viktig resurs och många ideella verksamheter bygger till stor del på de frivilligas engagemang.

- Sverige är ett av de mest engagerade länderna i världen. Hela 48 % av svenskarna engagerar sig ideellt, i snitt 16 timmar i månaden, i olika former av ideellt arbete. Det ideella engagemanget har en fantastisk kraft och mycket av det som gör samhället mänskligt drivs av frivilliginsatser. Det är tusentals aktiviteter som görs av frivilliga varje dag, året om, som till exempel läxläsning, besöksverksamheter för äldre, evenemangshjälp, idrottsaktiviteter och nattvandring. Detta gör volontärsamordnarrollen mycket betydelsefull, säger Maria Alsander.

Konferensen syftar till att ge stöd, inspiration och kunskap som är värdefull för en volontärsamordnare. Volontärsamordnare är den person som ansvarar för volontärer i organisationen och kallas ibland också för kontaktperson eller frivilligledare. Det kommer att vara verkstäder, inspirerande föreläsningar och utrymme för samtal med 100 anmälda personer från över 70 olika föreningar/organisationer.  Dessutom kommer Mark Levengood, Unicefs ambassadör, och inspirerar!

Frågor som kommer att diskuteras är bland annat:

• Hur kan vi möjliggöra för fler att engagera sig?
  • Vilka juridiska aspekter kan stödja och öka tryggheten i ideellt arbete?
  •  Hur stödjer man och leder ideella samt skapar ett gott klimat i frivilliggruppen?
  • Hur ser trenderna ut i det ideella engagemanget och hur påverkar det organisationernas och volontärsamordnarens arbete?

Konferensen hålls på Dieselverkstaden i Sickla, Stockholm. Ni hittar mer information och program för konferensen på följande länk:

För mer information och bilder:
Maria Alsander, presskontakt Volontärbyrån, 0702-791 793, maria.alsander@volontarbyran.org
Bilder och statistik kan laddas ner på: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/volontarbyran

Om Volontärbyrån:
Volontärbyrån är en ideell verksamhet som förmedlar kontakt mellan volontärer och ideella organisationer via vår webbplats www.volontarbyran.org och har sedan starten 2002 förmedlat över 20 000 volontärkontakter till mer än 1000 organisationer. Utöver volontärförmedling erbjuder Volontärbyrån också stöd och utbildningar för ideella organisationer i volontärsamordning det vill säga hur man rekryterar, samordnar och leder frivilliga. Volontärbyråns huvudman är Forum för frivilligt socialt arbete (www.socialforum.se).

• mark levengood
  • ideella organisationer