Volontärer från AstraZeneca hjälper Södertäljeelever att bygga broar

I ett unikt samarbete genomför Scouterna, AstraZeneca och Idrott Utan gränser en äventyrsdag för 180 femteklassare från Södertäljes skolor. Initiativet kommer från Volontärbyrån som ansvarar för att organisera AstraZenecas volontärprogram för de anställda.

AstraZeneca ställer 20 volontärer till förfogande till dagen, som hålls på Tveta Friluftsgård strax utanför Södertälje. Syftet med dagen är att riva murar mellan barnen och skolorna och att samtidigt ge dem möjlighet att prova på friluftsliv. Målet för AstraZenecas volontärprogram är att stärka barn och ungas psykiska och fysiska hälsa.

Onsdagen den 5 september samlas barn från tre av Södertäljes skolor för att tillsammans få prova på allt från livlinekastning till att poppa popcorn över öppen eld. Elever från olika skolor blandas och delas upp i patruller på klassiskt scoutmanér. Mariekälls Scoutkår i Södertälje har skapat sju stationer där eleverna får utföra olika samarbetsövningar. Stationerna bemannas av volontärer från AstraZeneca och dagen hålls ihop av Volontärbyrån och Södertälje kommuns satsning ”Idrott Utan Gränser”.

-Äventyrsdagen som vi organiserar tillsammans med skolorna i Södertälje och Scouterna är ett exempel på hur företagsvolontärer kan vara nyckeln till att realisera stora samarbeten där alla blir vinnare, barnen, Scouterna och volontärerna. Det är vi stolta över, säger Amelie Silfverstolpe, Volontärbyråns grundare.

AstraZeneca samarbetar sedan 2 år tillbaka med Volontärbyrån för att få hjälp att koordinera sitt volontärprogram. Programmet innebär att en stor del av AstraZenecas medarbetare har möjlighet att utföra volontärarbete upp till åtta timmar per år, och det på betald arbetstid

-Volontärinsatser är både ett stöd i samhället men även en positiv möjlighet för vår personal att aktivt få bidra med en konkret och handfast insats för att förebygga ungas hälsa. En extra fördel är att vi gör detta tillsammans med lokala partners. AstraZenecas volontärarbete är en del av ett globalt initiativ kallat ”Young Health Programme”, som drivs i flera länder där vi är verksamma, säger Yvonne Näsström, kommunikationschef på AstraZeneca i Sverige.

Mariekälls Scoutkårs syfte med äventyrsdagen är att få visa upp sin verksamhet för Södertäljebarnen och locka fler till friluftsliv och gemenskap.

- Det här är ett fantastiskt tillfälle för ungdomar att träna samarbete, få nya kompisar och vara ute i naturen av bara farten. Svenskt friluftsliv i kombination med lite kluriga utmaningar som de bara kan lösa om de hjälps åt, säger Hans Öhlén, ordförande Mariekälls scoutkår i Södertälje.

Kontakt:
Amelie Silfverstolpe, Volontärbyrån: tel: 0708-345 645 amelie.silfverstolpe@volontarbyran.org

Yvonne Näsström, AstraZeneca: tel: 08-553 215 06
yvonne.nasstrom@astrazeneca.com

Hans Öhlén, Mariekälls Scoutkår Södertälje: tel: 070-818 53 23
 hans.ohlen@ohlenfalt.se

• scouterna
  • södertälje
  • företagsvolontär
  • frivilligorganisationer
  • astrazeneca

Volontärbyrån är en ideell verksamhet som förmedlar kontakt mellan volontärer som vill engagera sig ideellt och organisationer som behöver volontärer till sin verksamhet på webbplatsen www.volontarbyran.org. Sedan starten 2002 har över 32 000 volontärkontakter förmedlats till drygt 1 500 ideella organisationer över hela Sverige. Utöver volontärförmedling erbjuder vi stöd och utbildning till ideella organisationer inom området volontärsamordning, det vill säga att rekrytera, samordna och leda frivilliga.
Volontärbyrån är en del av Forum för Frivilligt Socialt Arbete.