Bilförsäkringsbranschen, värd flera miljarder, står inför omfattande förändringar till följd av autonoma bilar

Självkörande bilar innebär stora förändringar för bilförsäkringsbranschen som är värd flera miljarder. År 2035 antas antalet olyckor minska med 80 procent* och försäkringspremierna förväntas sjunka kraftigt – något som Volvo Cars och Thatcham Researchs paneldiskussion kommer att ta upp i dag.

Forskning från Swiss Re och HERE**, som avslöjades tidigare den här månaden, visar att självkörande system kan göra så att försäkringspremier minskar med 20 miljarder dollar globalt 2020. Bilförsäkringar genererar i dag 42 procent av alla försäkringspremier (exklusive livförsäkringar) och är det största enskilda segmentet inom globala försäkringspremier.**

Volvo Cars menar att försäkringsbranschen är tvungen att göra en fundamental omstrukturering för att klara de stora utmaningar som branschens nuvarande affärsmodell står inför.

– På medellång till lång sikt kommer försäkringsbranschen att drabbas i stor omfattning. Men vi får inte glömma att orsaken är färre olyckor, skadade och dödsfall. Självkörande bilar är ensamt det största utvecklingssteget inom bilsäkerhet som har kommit de senaste åren, säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd och koncernchef, som senare i dag kommer att tala på Londonseminariet En framtid med självkörande bilar – konsekvenser för försäkringsbranschen.

Peter Shaw, vd för Thatcham Research, berättar: – Fordonstillverkare förutspår att det kommer att gå att köpa autonoma fordon, som kan ta över förarens uppgift helt under vissa delar av bilfärden, från omkring 2021. Olycksstatistiken kommer tveklöst att sjunka drastiskt. Det har vi redan sett sedan vi introducerade automatisk nödbromsning på många nya bilar. Forskning i USA från NHTSA visar att autonoma och uppkopplade bilar kommer göra så att olyckstatistiken minskar med 80 procent 2035. Om en olycka inte kan undvikas kommer krockhastigheten i stället att kunna minskas och krocken behöver inte bli lika allvarlig.

Volvo Cars är fast beslutna om att maximera säkerheten med autonoma bilar. Bolaget meddelade förra veckan att man kommer att starta Storbritanniens största testprojekt, Drive Me UK. 2017 kommer upp till 100 självkörande bilar att köras på riktiga vägar av riktiga människor. Projektet är en del av Volvo Cars globala satsning på att utveckla autonoma bilar med liknade program i Sverige och Kina.

Håkan Samuelsson, Volvo Cars koncernchef, kommer i dag att berätta att fordonsbranschen inte kan göra det här på egen hand: – Vi behöver också politikernas hjälp. Biltillverkare måste samarbeta med regeringen för att anpassa lagar så att vi kan få ut bilarna på vägarna och börja rädda liv så snart som möjligt.

Sajid Javid, Storbritanniens näringsminister, berättar att: – Förarlösa bilar kommer att göra våra resor snabbare, miljövänligare och säkrare. Storbritannien går i spetsen för utvecklingen av den teknik som behövs för att göra det här till verklighet tack vare vår världsledande forskning, och de här testprojekten kommer att bli allt vanligare.

De tekniska framstegen visar att vi börjar närma oss en fjärde industriell revolution, och vår vilja att ligga i framkant gör att stora företag från hela världen hör av sig till oss för den här typen av testprojekt.

Håkan Samuelsson kommer att säga att han ser fram emot att samarbeta med Storbritanniens regering för att säkerställa att tekniken lanseras så snart som möjligt.
- Autonom körning och vad som händer kring det revolutionernar bilsäkerhet. Volvo Cars har en vision att ingen ska bli dödad eller allvarligt skadad i en ny Volvo år 2020. Autonoma bilar är därför en viktig milstolpe om visionen ska bli verklighet.

Till redaktören:

*Forskning i USA av NHTSA

**"The future of motor insurance - How in-car connectivity and ADAS are impacting the market", Swiss Re/HERE, 2016 -Link to report

Volvo Car Group 2015

Räkenskapsåret 2015 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 6 620 Mkr (2 128 Mkr 2014). Omsättningen under perioden uppgick till 164 043 Mkr (137 590 Mkr). För helåret 2015 ökade den globala försäljningen till den nya rekordnivån på 503 127 bilar, en ökning på 8 procent jämfört med 2014. Rekordförsäljningen och rörelsevinsten visar att Volvo Car Group kan fortsätta investera i sin globala förändringsplan.

• autonoma bilar
  • volvo
  • thatcham research

Volvo grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning på 503 127 bilar i över 100 länder 2015. Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Volvo Cars utgjorde en del av svenska AB Volvo fram till 1999 då företaget köptes av amerikanska Ford Motor Company. 2010 köptes Volvo Cars av Geely Holding.

I december 2015 hade Volvo Cars nästan 29 000 anställda världen över. Volvo Cars huvudkontor, produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns i huvudsak i Göteborg. Volvo Cars kinesiska huvudkontor ligger i Shanghai. Företagets huvudsakliga bilfabriker finns i Göteborg, Gent (Belgien) och Chengdu och Daqing (Kina), medan motorerna tillverkas i Skövde och Zhangjiakou (Kina) och karosskomponenter i Olofström.