Linus Ohlsson klar för Volvo Polestar - Vill ta förartiteln till Göteborg under Volvo Polestars 18:e raka racing-säsong.

Bara 21 år gammal tog Linus Ohlsson Sveriges motorsportvänner med storm när han redan i TTA-premiären i år slog till med pole position och vann före Volvo Polestar föraren Fredrik Ekblom. Därefter bevisade han att det inte var en fråga om varken tur eller ungdomlig entusiasm när fortsatte tampas med den flerfaldige mästaren genom hela säsongen. Idag kan Volvo Polestar avslöja att man har kontrakterat den unge Göteborgstalangen för 2013.

- Det här är ett drömkontrakt och det känns underbart. Jag har jobbat för detta i hela min karriär. Under årets säsong kunde jag bevisa att jag kunde vara med och fightas i toppen med de etablerade förarna. Tillsammans med Volvo Polestar tror jag att jag har stora chanser att ta hem nya titlar för teamet men framförallt kanske ta förarmästerskapsbucklan till Göteborg. Se upp nu Ekblom, skrattar en glad Linus Ohlsson.

Inför 2012 fick Linus Ohlsson chansen att visa sin talang med Team Tidö och tackade för förtroendet med att leverera en pole position, fyra andra topp-tre placeringar i kvalen, två segrar, två övriga pallplatser och en andraplats totalt i förarmästerskapet. Nu har han tecknat ett tre-årskontrakt med Volvo Polestar. - Vi kan bara vara glada för Linus. Vår målsättning med vår satsning i TTA är att just lyfta fram nya talanger in i den högsta eliten i Svensk motorsport, och ett mer konkret kvitto på att vi har lyckats med detta kan vi inte få. Jobbet nu är att försöka slå honom på banan med våra nya talanger, men samtidigt kommer vi säkert både sakna Linus och hålla en tumme för honom i smyg, säger Team Tidös ägare David Von Schinkel.

Linus Ohlsson tar vid där Tommy Rustad lämnar över och bildar team i teamet med Robert Dahlgren. Tillsammans med Thed Björk och Fredrik Ekblom är uppdraget att upprepa 2012 års Grand Slam där Volvo Polestar vann alla tre mästerskap - förare, team och märke.

- Vi är väldigt glada att kunna välkomna en fin ung talang som Linus till Volvo och Polestar - ett märke och team som satsar hårt och kontinuerligt på att utveckla motorsport i Sverige. Räknar man lite, så ser man att Linus bara var fem år gammal när vi inledde vår elitsatsning i banracing, och idag är han en del av den och kommer vara med att försvara våra färger när vi om några månader påbörjar vår 18:e raka säsong. Jag ser fram emot det och håller tummarna för Linus, Robert, Fredrik och Thed, avslutar Anders Gustavsson, VD för Volvo Personbilar Sverige AB.

Beskrivningar och fakta i detta pressmaterial avser Volvo Personbilar Sverige AB:s nationella modellurval. Den utrustning som anges kan vara extrautrustning. Fordonsspecifikationerna kan skilja sig åt mellan olika länder och kan ändras utan föregående varning.

• tta
  • eliten