Möt fyra personer som lever fullt ut - ny serie poddar i samarbete med Volvo Cars

Kristoffer Triumf är mannen bakom en av Sveriges mest populära poddar, Värvet, med över 192 000 lyssnare och 14 miljoner nedladdningar. Nu är han aktuell med ”Live Fully Now” - en serie personporträtt där han möter människor som haft modet att prioritera om för att leva livet fullt ut. Detta i ett samarbete med Volvo Cars.

Detta är en fördjupande del i Volvo Cars senaste kampanj ”The Get Away Car” för nya V90 Cross Country. Bilföretaget har tagit hjälp av den brittiske zenfilosofen Alan Watts, vars kända tal ”Live Fully Now” från 1959 utgör ledmotivet. Talet beskriver hur människors ständiga strävan mot nya mål i livet, hela vägen från förskolan till arbetslivet, hindrar oss från att leva fullt ut i nuet. Och en internationell undersökning visar att just svenskar önskar att de kunde ägna mer tid åt sina fritidsintressen och framför allt utomhusaktiviteter. Av de som inte säger sig kunna prioritera sina fritidsintressen, menar hela 70 procent att det är jobbet som tar för mycket tid.

- Vi är inte ute efter att uppmana någon till att säga upp sig från sitt arbete eller att bryta med sitt nuvarande liv. Vi vill istället inspirera människor till att omprioritera sin att-göra-lista för att få tid över till att göra det man brinner för; med andra ord hitta en balans mellan arbete och fritid. Och i ”Live Fully Now” möter Kristoffer Triumf personer som har haft modet att stuva om i vardagspusslet för att få tid att göra det de verkligen älskar, säger Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige.

”Live Fully Now” syftar till att fördjupa bilföretagets berättelse kring ”The Get Away Car” och Alan Watts tal med samma titel. I fyra filmer och fyra podcasts möter Kristoffer Triumf:

* Mark Watts som pratar om sin fars (Alan Watts) livsverk och värderingar, som inledning till kampanjens grundtanke.

* Sjuksköterskan och före detta snowboardproffset Tove Holmgren som hittat balansen i livet och varvar omvårdnad med att surfa på Torö.

* Lidingö-mamman Louise Östberg som bestämde sig för att göra 365 äventyr på ett år och lämnade storstadspulsen för Funäsdalen.

* Stjärnkocken Magnus Nilsson om resan från finkrogarna i Paris till de jämtländska skogarna för att komma nära det han älskar; naturen, hantverket och hans stora passion fotografering. Där driver han idag en restaurang, Fäviken Magasinet, som belönats med två stjärnor i Guide Michelin.

Först ut i serien är Mark Watts och Louise Östberg.

Här hittar du Live Fully now:

Ta del av undersökningsresultatet i bifogad fil som ligger under fliken document files.

• volvo personbilar sverige aktiebolag
  • volvo
  • livsstil vps
  • new v90

Volvo Car Group 2015/16

Räkenskapsåret 2015 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 6 620 Mkr (2 128 Mkr 2014). Omsättningen under perioden uppgick till 164 043 Mkr (137 590 Mkr). För helåret 2016 ökade den globala försäljningen till den nya rekordnivån på 534 332 bilar, en ökning på 6,2 procent jämfört med 2015. Rekordförsäljningen och rörelsevinsten visar att Volvo Car Group kan fortsätta investera i sin globala förändringsplan. Den kompletta ekonomiska redovisningen för 2016 kommer att presenteras i februari.

Om Volvo Car Group

Volvo grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning på 534 332 bilar i över 100 länder 2016. Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Volvo Cars utgjorde en del av svenska AB Volvo fram till 1999 då företaget köptes av amerikanska Ford Motor Company. 2010 köptes Volvo Cars av Geely Holding.

I december 2016 hade Volvo Cars omkring 30 000 anställda världen över. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns i huvudsak i Göteborg. Volvo Cars kinesiska huvudkontor ligger i Shanghai. Företagets huvudsakliga bilfabriker finns i Göteborg, Gent (Belgien) och Chengdu och Daqing (Kina), medan motorerna tillverkas i Skövde och Zhangjiakou (Kina) och karosskomponenter i Olofström.