Ny utmärkelse: Volvo City Safety belönat av Euro NCAP Advance

Volvo City Safety tilldelas utmärkelsen Euro NCAP Advance, ett bedömningssystem för ny och framstående säkerhetsteknologi som delas ut för första gången vid Paris Motorshow.
- Mycket glädjande. Vi har länge arbetat för att aktiva säkerhetssystem ska räknas in i Euro NCAP:s bedömning, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert på Volvo Personvagnar.

Vid Paris Motorshow den 1 oktober delades utmärkelsen Euro NCAP Advance ut för första gången. Systemet är ett komplement till Euro NCAPs nuvarande bedömning där bilmodeller testas i olika situationer och betygssätts på säkerhetsområdet med upp till fem stjärnor. Metodiken för bedömning i Euro NCAP Advance baseras på vetenskapliga faktaunderlag från biltillverkarna som sedan analyseras av en expertpanel utsedd av Euro NCAP. Endast säkerhetssystem som finns att tillgå i bilmodeller som genomgått den ursprungliga testen kan få en utmärkelse.

Steg i rätt riktning

Volvo Personvagnar har tidigare argumenterat för att Euro NCAP ska ta hänsyn till aktiva säkerhetssystem i sin totala bedöming av bilmodeller.

- Euro NCAP Advance är utan tvekan ett steg i rätt riktning och ett bra komplement till de fysiska krocktesterna, säger Thomas Broberg, som tog emot priset på Paris Motorshow.

Automatisk inbromsning

Volvo City Safety presenterades 2008 som standard i Volvo XC60 och är ett system som i hastigheter under 30 km/tim automatiskt bromsar bilen om föraren är distraherad och inte reagerar om framförvarande fordon plötsligt stannar eller minskar hastigheten. Påkörning bakifrån i låga hastigheter står för över 50 procent av alla kollisioner. I hastigheter under 15 km/tim kan Volvo City Safety helt undvika ett tillbud och mellan 15 och 30 km/tim reducera hastigheten och därmed minska konsekvenserna vid en olycka.

Volvo City Safety har fått stor uppmärksamhet och en rad utmärkelser, bland andra Paul Pietsch Award av tyska motortidningen Auto Motor und Sport, Best Safety Choice av spanska säkerhetsinstitutet Centro Zaragoza och amerikanska Traffic Safety Achievement Award.

Volvo Personbilar Sverige. Vi förbehåller oss rätten att när som helst och utan föregående varning ändra färger, specifikationer, tillbehör, material och modeller.

Klicka på länken nedan för att läsa mer on-line

• euro ncap advance
  • volvo personbilar sverige aktiebolag
  • thomas broberg