Nya S60 och V60 R-Design - ännu sportigare design och köregenskaper för finsmakarna

Nu kommer nya S60 och V60 R-Design - med renodlad sportbilskänsla i designen och ett specialutvecklat chassi som ser till att körupplevelsen matchar bilens utstrålning.

- Nya S60 och V60 är våra mest sportiga bilar någonsin. Med R-Design blir de ytterligare ett strå vassare. Det självklara valet för de riktiga finsmakarna, säger Magnus Jonsson, Senior Vice President Product Development vid Volvo Personvagnar.

Sportig, sportigare, sportigast - för att det inte ska gå inflation i begreppen har Volvo Personvagnar tagit ett helhetsgrepp på nya S60 och V60 R-Design som innebär att designen och chassiet förädlats parallellt till enda komplett erbjudande.

- Bilarna är specialutvecklade för de köpare som vill ha en individuell prägel på sin bil. Med R-Design attraherar vi dessutom en yngre målgrupp. Vi räknar med att 10 procent av alla S60- och V60-kunder kommer att välja R-Design på de marknader paketet finns tillgängligt. En tredjedel av dem ska vi ta från konkurrentmärken, säger Magnus Jonsson.

Efter nya Volvo S60 och V60 tar Volvo Personvagnars chassiexperter nästa steg på vägen mot en mer och mer spännande körupplevelse.

- I R-Design chassiet har vi vässat styrningen, spänsten och det solida helhetsintrycket ytterligare jämfört med det dynamiska chassiet i S60 och V60, säger Stefan Sällqvist, ansvarig för fordonsdynamik vid Volvo Personvagnar.

Nydesignad front

Volvo S60 och V60 R-Design får en rad specialutvecklade designdetaljer både exteriört och interiört.

Exteriört har modellerna en tuff, nydesignad front med en grill i pianosvart. Den sportiga utstrålningen förstärks med färganpassade karossdelar, detaljer i matt specialfinish och ett sexkantsmönster som går igen både fram och bak. Distinkta, dubbla ändrör och unika femekrade 18-tumsfälgar förstärker det sportiga helhetsintrycket.

Introduktionsfärgen är Passion Red och Volvo S60 och V60 R-design finns i ytterligare sju lackkulörer.

Sportstolar med ny sittdyna

Interiört sitter föraren och framsätespassageraren i sportstolar där ryggstödet från S60 och V60 ackompanjeras av en helt ny sittdyna med ännu tajtare sidosupport än tidigare.

- Dynan formar sig efter kroppen, men känns ändå fast tack vare en kombination av två lager med olika hårdhet. Detta innebär att förare av olika storlekar får samma fina sidostöd, förklarar Magnus Jonsson.

Den speciella läder/textil-klädseln finns i ett kontrasterande utförande i off-black/cheramic light eller i en helsvart variant, båda med kontrasterande stickningar. Interiören har även speciell ratt, växelväljare, sportpedaler och -mattor.

Introduceras hösten 2010

Magnus Jonsson sammanfattar:

- S60 och V60 markerar början på ett nytt sätt att arbeta med vår framgångsrika R-Design. Vi har gått ett steg längre den här gången, med sikte på att skapa en helhet, den rätta mixen av sportig design och spännande köregenskaper. De tar vår jakt på äkta sportighet ett stort steg framåt.

Nya Volvo S60 och V60 R-design introduceras under hösten 2010. De största marknaderna finns i Storbritannien, USA (enbart S60 R-Design) och Centraleuropa.

- R-Design har redan bidragit till att både öka vår försäljning och föryngra vår kundstruktur. Vi tror att S60 och V60 R-design kommer att ge den utvecklingen en rejäl knuff framåt, säger Magnus Jonsson.

• volvo personbilar sverige aktiebolag
  • model year 2011
  • s60